Eurooppalaisen autojätti PSA Groupin pääjohtaja Carlos Tavares varoittaa, että Euroopan unionin autojäteille kaavailemat sakot CO2-päästörajojen rikkomisesta voivat johtaa isoihin ongelmiin Euroopan autoteollisuudessa.

Muun muassa Peugeoteja valmistavan PSA Groupin pääjohtaja sanoo, että sakot voivat pahimmillaan viedä jonkun eurooppalaisen autovalmistajan ”polvilleen”, jolloin kiinalainen ostaja voi kaapata sen itselleen ja tuoda omaa sähköautoteknologianasa Eurooppaan.

Euroopan autojärjestö ACEA:n puheenjohtajana toimiva Tavares sanoo, että EU-päättäjät eivät ole ennakoineet, millaisia vaikutuksia vuoden 2020 päästötavoitteilla on autoteollisuudelle.

”Vaikutukset ovat hyvin ilmeisiä. Tämä luo kiinalaisen Troijan hevosen Eurooppaan”, Tavares sanoi ranskalaisen autolehden Le Journal de l’Auton tilaisuudessa uutistoimisto Reutersin mukaan.

Euroopan autoteollisuudessa on oltu huolissaan Kiinan vaikutusvallan noususta etenkin sen jälkeen, kun kiinalainen Geely nousi helmikuussa saksalaisen Daimlerin suurimmaksi omistajaksi 10 prosentin osuudella. Myös PSA:lla on suuri kiinalaisomistaja: Dongfeng Motor omistaa 12 prosenttia PSA:sta.

”Jos eurooppalainen autovalmistaja ei yllä (CO2-)tavoitteisiinsa ja joutuu polvilleen sakkojen takia, toinen iso eurooppalainen autovalmistaja ei voisi ostaa sitä kilpailusääntöjen takia”, Tavares sanoi.

Tämä synnyttäisi mahdollisuuden ulkomaalaiselle sijoittajalle ostaa yhtiö ja tuoda siten markkinoille omaa sähköautoteknologiaansa.

”Ja kuka on johtaja sähköistymisessä? Kiinalaiset”, Tavares sanoo.

Eurooppalaisten sähköautojen pyrkimyksiä vähentää päästöjään vaikeuttaa se, että pienempipäästöisten dieselautojen suosio on nopeassa laskussa ja kysyntä on siirtynyt suurempipäästöisten bensa-autojen suuntaan.