Tarkkaan ottaen keskimoottorisesta Ford Mustangista puhuttaessa on mentävä kauas historiaan ja mallin syntyhetkiin. Nimittäin Mustangista oltiin alun perin suunnittelemassa pientä keskimoottorista urheiluautoa, jossa kuljettajan takana olisi ollut moottorina 1,5-litrainen V4. Jälkeen päin voidaan sanoa, että onneksi Yhdysvalloissa tultiin toisiin aatoksiin ja kehitettiin ihan toisenlainen Mustang.

Yhdysvalloissa Terry Lipscomb pohti eläkkeelle jäätyään, millainen Ford Mustang mahtaisi olla GT40:n tekniikalla. Insinöörin uteliaisuus ja intohimo autoihin, ja nähtävästi myös varallisuus, olivat sitä tasoa, että hän siirtyi tuumasta toimeen.

Ford Mach 40:ssä on lähtökohtana vuosimallin 1969 Mustang Mach I, johon on yhdistetty ensimmäisen sukupolven GT40. Mike Miernik on luonut auton, Eckert’s Rod & Custom teki muutokset ja Hardison Metal Shaping vastasi korin sovittamisesta kokonaisuuteen.

Etuviistosti täysin uskottavasti Mustangilta näyttävä auto on ainoastaan 43 tuumaa eli 1,09 metriä korkea. Tässä muistutuksena, että GT 40 sai nimen korkeudestaan, joka oli 40 tuumaa. Vaikka Mach 40 ei siis ole aivan yhtä matala kuin alkuperäinen, on se kuitenkin huomattavasti myöhempiä GT 40 -malleja matalampi.

Lasisen takaluukun alta ei löydy Mach I:n alkuperäistä 5,8-litraista V8-moottoria, vaan siellä on vuosimallin 2006 Ford GT:n mekaanisesti ahdettu 5,4-litrainen V8. Moottoria ei maltettu jättää vakioksi, vaan siitä otetaan irti yli kuusisataa kilowattia.

Auto on niin kiinnostava, että Sony ja Polyphone Digital ovat ottaneet sen mukaan Gran Turismo Sportin uusimpaan päivitykseen.

Lähde: Carscoops