Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi Kittilässä tammikuussa tapahtuneen lentokoneen oven aiheuttaman kuolemantapauksen.

Gulfstream G150-mallisen liikesuihkukoneen kapteeni kuoli, kun koneen ylhäältä alas avautuva ovi iskeytyi auki ylipaineen takia. Näin kertoo Onnettomustutkintakeskus tiedotteessaan.

Tekniikan Maailma raportoi onnettomuudesta ja sen mahdollisesta syystä helmikuussa.

Kone oli saapunut Kittilään kaksi päivää aikaisemmin. Sen ajan lentokone oli pysäköitynä ulos. Sää oli vuodenaikaan nähden tavanomainen.

Saapumispäivänä lentokoneen päällikkö suoritti ohjaamon viimeiset toimenpiteet yksin samalla, kun perämies asetti ulkopuolisia suojuksia moottoreihin ja antureihin. Tässä yhteydessä päällikkö ilmeisesti sulki paineistuksen ulosvirtausventtiilin pöllyävän lumen takia.

Näin Onnettomuskeskus kuvaa onnettomuuteen johtaneita tapahtumia.

Lähtöpäivänä perämies laittoi miehistön matkatavarat matkatavaratilaan ja aloitti lumen poiston. Päällikkö ja matkustamoavustaja nousivat koneeseen. Päällikkö käynnisti apuvoimalaitteen, joka tuottaa lämmintä ilmavirtaa matkustamon lämmittämiseksi ja sähkövirtaa lentokoneen laitteille.

Päällikkö ohjasi valitsimella apuvoimalaitteen vuodatusilman matkustamoon. Tämän jälkeen päällikkö meni ulos avustamaan perämiestä lumen ja huurteen poistossa.

Hieman myöhemmin päällikkö meni takaisin matkustamoon noutamaan käsineitä. Palatessaan ulos hän sulki matkustamon oven. Jonkin ajan kuluttua matkustamossa oleskellut matkustamoavustaja tunsi painetta rinnassaan ja korvissaan. Hän siirtyi ohjaamoon ja koputti ikkunaan herättääkseen ohjaajien huomion.

Ohjaajat keskeyttivät lumen poiston. Päällikkö avasi oven, joka matkustamon ja ulkoilman välisen suuren paineeron takia iskeytyi voimakkaasti häntä vasten ja kaatoi hänet selälleen. Myös perämies kaatui paineaallon voimasta.

Lentokoneen operaattori ilmoitti noudattavansa lentokoneen valmistajan laatimaa kylmän sään toimintakäsikirjaa. Käsikirjassa todetaan muun muassa, että lämpenemisen jouduttamiseksi ovi voidaan sulkea ja että apuvoimalaitetta käytettäessä tulee tarkastaa ulosvirtausventtiilin olevan auki.

Tässä onnettomuudessa matkustamo paineistui, koska apuvoimalaitteen ilmavirta ohjattiin matkustamoon, ulosvirtausventtiili oli kiinni ja ovi suljettiin.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) tiedottaa  turvallisuusuhasta, joka saattaa aiheutua ilma-aluksen paineistumisesta maassa ja sen aiheuttamasta oven räjähdyksenomaisesta avautumisesta. Tietoa olisi jaettava ilmaliikenneoperaattoreille, maahuolintayhtiöille sekä lentoasemien palo- ja pelastuspalveluille.

Lisäksi Israelin Ilmailuviranomaista (CAAI) suositetaan valvomaan, että Israel Aviation Industries -yhtiö lisää Gulfstream G150 -mallisten koneiden toimintakäsikirjoihin varoituksen ulosvirtausventtiilin aukiolon tarkistamisesta ennen oven sulkemista. Samat päivitykset suositetaan tekemään myös Gulfstream G150 -mallia vastaavien ilma-alustyyppien toimintakäsikirjoihin.