Bosch on tuotteistanut 48-volttisen voimalinjaratkaisun kevyisiin ajoneuvoihin. Yksi ensimmäisistä sovelluksista on oheinen saksalainen pappamopo, joka on tehnyt paluun vuosikymmenien jälkeen. Vanha itäsaksalainen klassikkomopo Schwalbe kulkee nyt kaksitahtimoottorin sijaan sähköllä.

Siinä käytetyn sähkötekniikan juju on, että Bosch tarjoaa erikokoisiin kevytajoneuvoihin sopivat komponentit valmiina pakettina, ja pakettia voi skaalata tärkeimmiltä osin tarpeen mukaan. Hienoa on myös se, että komponentit on poimittu autoihin kehitetystä 48 voltin kevythybriditekniikasta.

Pakettiin kuuluu moottori, akku, laturi, kontrolleri ja käyttöliittymänä toimiva mittaristo. Skaalautuvuus näkyy siinä, että moottoreita voi olla yksi tai kaksi, samoin latureita, ja akkuja voi olla yhdestä kuuteen kappaletta.

Moottorin teho on 10,5 kilowattia, joten ylimmillään päästään 20 kilowatin teholuokkaan. Schwalben tapauksessa taas yhden moottorin teho on rajattu alemmas, jotta se sopii mopokäyttöön.

Komponentit oikealta alkaen myötäpäivään: digitaalimittaristo, 10/20 ampeerin laturi, 2,4 kWh:n ajoakku, CAN-väyläkontrolleri sekä 10,5 kW:n ja 55 Nm:n sähkömoottori.

Puolitehoisena moottori siis vastaa mopoa ja täysitehoisena kevytmoottoripyörää. Kahdella moottorilla taas saadaan tarpeeksi tehoa nelipyöräluokan kaupunkiautoon.

Schwalben kuoriin mahtuu kaksikin akkua, mutta kevytrakenteisempaan mopoon tai kevytmoottoripyörään riittää yksikin. Kaupunkiautoon sopiva määrä lienee neljästä kuuteen.

Isompi valmistaja osaa toki kehittää tai tehokkaasti kilpailuttaa komponentit erikseenkin, mutta Boschin kokonaisuus luo nopean keinon rakentaa valmis, täysin yhteensopiva kokonaisuus.

Itäsaksalainen klassikkomopo ei ehkä vetoa suomalaisiin, mutta näillä eväillä joku yritteliäs ajoneuvotehtailija voisi palauttaa henkiin suomalaiseen sielunmaisemaan paremmin sopivan retromopon. Tai kehittää kohtuullisella vaivalla aivan uudenlaisen kaksi- tai nelipyöräisen. Niitäkin Boschin talliin jo kuuluu.