Kilpa- ja siviiliauton rajat rikkovista autoista ehkä parhaiten tunnetaan Ferrari F50, McLaren F1 ja amerikkalainen Saleen S7. Mutta nyt Ruotsista kuuluu kummia: siellä valmistetaan kulkupeliä, joka tavoittelee paikkaa auringosta kaikkien aikojen nopeimpana sarjatuotantoautona. Katurekisteröity vauhtihirmu kantaa nimeä Koenigsegg CC.

Jotkut – kuten kolmikymppinen Christian von Koenigsegg – toteuttavat unelmansa. Ruotsalainen nuori herra on käytännössä omistanut koko elämänsä maailman parhaan ja nopeimman urheiluauton suunnittelulle. Vuosia jatkunut projekti on tuottanut tulosta Koenigsegg CC -mallin muodossa. Nimen jälkiosa tarkoittaa englanniksi ”Competition Coupéta” , mutta se voidaan tulkita myös esimerkiksi ranskalaisittain ”Coupé Competition” tai italialaisittain Coupé Competizione”.

Koenigsegg-projekti alkoi vuonna 1994, jolloin luotiin yhteysverkko ruotsalaisen autoteollisuuden ja yliopistojen välille. Mukaan pyydettiin lisäksi autourheilun parissa työskenteleviä yrityksiä. Ensimmäinen prototyyppi valmistui 1995 ja seuraavana vuonna sitä testattiin tiellä ja tuulitunnelissa. Virallisempi versio sai ensi-iltansa Cannesin elokuvafestivaaleilla – sinänsä mielenkiintoinen valinta autoesittelylle – vuonna 1997. Viime lokakuussa Koenigsegg CC:n tuotantomalli esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä. Ensimmäiset autot on tarkoitus toimittaa asiakkaille kuluvan vuoden syyskuuhun mennessä.

Koenigsegg CC muistuttaa Le Mans -ratakilpuria. Kori on tehty hiilikuidusta samoin kuin apurunko. Molemmissa on hyödynnetty Formula 1 ja Cart-sarjan autoissa käytettyä valmistustekniikkaa ja materiaaleja, joiden ansiosta monokokkirakenteesta saadaan kevyt, jäykkä ja korroosionkestävä. Auton ulkonäkö kertoo hyvän aerodynamiikan olleen suunnittelun lähtökohta. Ylhäältä päin katsottuna Koenigeggista erottuu vesipisaran muotoa, edestä se on matala ja leveä. Kyljen ”tunnelit” ohjaavat jäähdytysilmaa takajarruille. Ilmanvastusta on vähennetty tasaisilla ja pyöreillä pinnoilla.

Keskelle sijoitettu Ford Mustang Cobran 4,6-litrainen V8-moottori edustaa perinteisempää linjaa. 2,5 barin ahtopaineen tuottava Vortegin keskipakoahdin ja ahtoilman jäähdytin takaavat riittävän tehon (482 kW/ 6500 r/min) ja väännön (750 Nm/ 5000 r/min) vaativallekin kuljettajalle. Vaihteita on kuusi. Koenigseggiin voi valita joko manuaalisen vaihdekepin keskikonsoliin tai rata-autoista tutut painikkeet ohjauspyörään. Perinteisemmällä tavalla isommat vaihteet kytketään I-kaavion mukaisesti työntämällä vaihdekeppiä eteenpäin ja päinvastoin. Kontakti tienpintaan hoituu keskipultein kiinnitettyjen Goodyearin F1 -renkaiden välityksellä. Kokomerkintä edessä on 245/40 ZR 18 ja takana vetävillä pyörillä 315/40 ZR 18.

2,3 miljoonan markan veroton hinta luonnollisesti karsii halukkaita ostajia. Superautojen sarjassa uusin tulokas kuitenkin kamppailee tasaveroisesti tunnetumpien kilpakumppaniensa kanssa. Eikä Christian von Koenigsegg ole vielä sanonut viimeistä edellistäkään sanaansa…

(Tiivistelmä Ivan Vesninin artikkelista TM 4/2001, s. 40-41)