Ruotsalainen superurheiluautoja valmistava Koenigsegg on ollut ahkerana, sillä uutuuksia on Genevessä kaksi.

Täytyy todella kunnioittaa länsinaapurissamme toimivaa Koenigseggiä siitä tarmosta, millä se autojaan kehittää. Yhtiön tuotanto on nimittäin hyvin pientä Koenigseggin esitellessä vasta sadannen valmistamansa auton Genevessä. Pyörät ovat nyt hiilikuituiset, millä jousittamatonta massaa on saatu toistakymmentä kiloa alhaisemmaksi.

Moottorina on edelleen kahdella ahtimella varustettu viisilitrainen V8, mutta tehoa on entistä enemmän. Agerassa se kehittä 98-oktaanisella bensiinillä 716 kW ja Agera R:ssä E85:llä huikeat 850 kW. Muita R-mallin muutoksia ovat uusi aiempaa kevyempi pakoputkisto ja muotoilun parannukset, joilla auto pysyy tiukemmin tiessä.

Vielä huimempi on ainakin teknisesti uusi kahdella ahtimella varustettu V8-moottori, jossa ei ole lainkaan nokka-akseleita. Koenigseggin Vu eightiksi nimeämä moottori käyttää venttiilejä ilmanpaineella. Niiden toimintaa säädetään jatkuvasti ja joissain tilanteissa ne voidaan sulkea kokonaan polttoaineen säästämiseksi.

Ajatus nokka-akselien jättämisestä pois ei ole täysin uusi, mutta Koenigseggin ratkaisu on ensimmäinen, jossa on mukana jatkuva venttiilien säätö ja niiden käyttö ilmanpaineella. Ruotsalaisyhtiö lupaa kulutuksen alenevan uudella järjestelmällä 20-30 prosenttia.