Sir William Lyons saattaa pilven reunalta automaailman nykymenoa ihmetellessään olla kovan paikan edessä. Ensin oli tehtävä tuttavuutta Henry Fordiin ja kohta pitäisi olla puheväleissä myös Rudolf Dieselin kanssa.

Kautta maailman ensimmäinen (tehtaan tekemä) dieselmoottorinen Jaguar on X-Type 2,0D. Historiallisen tapauksen lähtökohtana on tietysti Jaguarin halu kasvattaa myyntiään. Koska Keski-Euroopassa tämän sektorin autoista selvästi yli puolet myydään dieseleinä, ei aristokratiakaan saa enää olla esteenä. Toisaalta dieselin asentamisen tekee mahdolliseksi emoyhtiö Ford, jonka valikoimista sopiva moottori löytyi.

Tämä kaksilitrainen Duratorq on tuttu esimerkiksi Mondeo TDCi -mallista.Aikataulusyistä ei Jaguariin vielä sovellettu Fordin ja PSA-yhtymän tuloksena syntynyttä, maaliskuussa esiteltyä uuden sukupolven dieseliä.