Ensimmäinen, kokonaan Fordin omistuksessa syntynyt Land Rover näyttää hyvältä. Samalla Discovery 3 nousee arvokkaiden katumaastureiden sarjaan, pääkohteena USA:n markkinat.

Se on muodoltaan selkeä, siisti ja moderni. Maastovalmius näkyy uutuuden teknisissä ratkaisuissa. Perinteisestä erillisestä rungosta on tosin nyt luovuttu, ja kyseessä on jonkinlainen itsekantavan ja rungollisen ratkaisun välimuoto. Huomattava askel kohti nykyaikaa on myös siirtyminen erillisjousitukseen molemmilla akseleilla. Jousina ovat kalliimmissa versioissa ilmajouset, muutoin käytetään kierrejousia.

Neliveto on jatkuva ja vetopito taataan perinteisten lukkojen sijaan kehittyneellä luistonestolla.Varsinainen uutuus on Range Stormer -koemallissa esitelty Terrain Response -nimen saanut järjestelmä, jossa kuljettaja valitsee jousituksen ja voimansiirron asetukset viidestä vaihtoehdosta.

Myös moottorivalinnat osoittavat Discovery 3:n sijainnin maastureiden maailmassa. Tarjolla on kaikilla markkinoilla Jaguarilta lainattu ja 4,4-litraiseksi suurennettu bensiini-V8 (220 kW). Euroopassa suosikkimalli lienee uusi 2,7-litrainen Ford/PSA-V6-tuplaturbodiesel (140 kW). Amerikkaan sitä ei ainakaan toistaiseksi myydä, mutta siellä toinen vaihtoehto on vanhempaa sarjaa edustava nelilitrainen V6-bensiinimoottori (154 kW).Vaihteistot ovat kuusivaihteisia. V8:ssa on aina automaatti, dieselin saa myös käsivaihteisena.

Lisävarusteena saatava kolmas istuinrivi on riittävän tilava aikuisillekin. Sisätilat ovat muutenkin asialliset. Myöskään kuljettajan olosuhteissa ei ole valittamista. Ohjaamon ilme on selvästi lähempänä Range Roverin ylellisyyttä kuin vanhan Discoveryn brittisekamelskaa.

DISCOVERY 3 on muotoilultaan esimerkki siitä, miten hyvältä auto voi näyttää, kun vältetään turhia koukeroita ja muistetaan sekä merkin että mallin historia. Lisää sen ominaisuuksista selviää kesän mittaan koeajojen myötä, ja loput loppusyksyllä, kun Discovery 3 tekee maihinnousun Suomeenkin.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 8/04, s. 4-5)