PAREMPAAN TERÄÄN

Toyota on uusinut Euroopassa tärkeään pikkuautoluokkaan kuuluvan Yarisin. Kokonaisuutta on skarpattu monessa mielessä.

Ulkomittojen muutokset ovat omalla tavallaan odotettuja, sillä auto on madaltunut ja pidentynyt. Leveys on pysynyt ennallaan. Vanhassa mallissa kuljettaja istui verrattain korkealla, joten autosta oli helppo tehdä 20 mm matalampi.

Pituus on kasvanut tasan 100 milliä, josta puolet on jäänyt akseleiden väliin, mikä tuntuu sisätiloissa.

Tavaratilan osuus kasvusta on 12 litraa.

Tarjolle tulee kaksi bensiinimoottoria ja diesel. Yksilitrainen VVT-i ja 1,33-litrainen Dual VVT-i ovat pienessä etulyöntiasemassa käyttövoimaveron puuttumisen takia, sillä keskimääräistä vähemmän ajettavilla pikkuautoilla dieselin kulutusetu ei ehdi tasata verosta koituvaa lisäkustannusta.

Vaihteistopuolen uutiseksi voidaan laskea se, että 1,33-litraisen bensiinimoottorin saa nyt myös portaattoman Multidrive S -vaihteiston kanssa.

Odotetusti 1,4-litrainen D-4D-diesel omaa pienimmän kulutuksen ja hiilidioksidipäästöt grammaluvun ollessa käsivaihteisissa malleissa 90 g/km. Myös suorituskyky on pikkuautoksi hyvä; kiihdytys 0-100 km/h sujuu 10,8 sekunnissa.

 

Voimalaitevalikoima laajenee ensi vuonna, jolloin esitellään HSD eli hybridimalli.

Eri varustetasoja on tarjolla Suomen oloihin jopa turhankin runsaasti, sillä meillä aivan perusautoja ei myydä. Yarisin myydyin varustetaso on – kuten monella muullakin valmistajalla – hintahaarukan keskivaiheille asettuva Linea Sol.

Perusvarustelun, Linea Terran mukana tulee pian uusiin automalleihin pakolliseksi tuleva ajonvakautus sekä seitsemän turvatyynyä. Samaan pakettiin tulee nykyisin lähes pakollinen mukavuusvaruste, ilmastointi.


SUURIN kuljettajan näkemä muutos on kojelaudan keskeltä ohjauspyörän taakse siirretty mittaristo.

Uusi Yaris tulee kauppoihin lokakuussa 2011, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.