Volkswagen Passat uusiutuu kevään korvalla ja esittelee uuden rohkeasti muotoillun keulailmeen koko merkille. Mistään kasvojen pesusta ei kuitenkaan ole kyse. Muutokset ovat perustavaa laatua. Myös Golf-mallisto saa jatkoa.

Passatin uudistuksessa on jotain tuttua. Auto on nimittäin totuttuun malliuudistusten tapaan venähtänyt joka suuntaan edeltäjäänsä verrattuna ja kolkuttelee jo isomman taksiluokan rajoja. Rauhallisen hillityt linjat korvautuvat selkeän suoraviivaisilla muodoilla, jotka kruunaa uuden Audi-ilmeen tapaan hyvin rohkeasti muotoiltu maski krominkiiltoineen.

Viimeisen parin vuoden aikana uudistuneissa VW-konsernin malleissa on jo nähty kirjava joukko FSI-suorasuihkutusmoottoreita, mutta Passatiin niitä tulee toistaiseksi laajin valikoima. Perusmalliin tuleva 75-kilowattinen ja 1,6-litrainen moottori suihkuttaa polttoaineensa vielä perinteisesti imusarjaan, mutta tehokkaampiin versioihin siirryttäessä suuttimen pää löytyy sylinterin sisäpuolelta.

Dieseltarjontakin on sekoitus vanhaa ja uutta. Perustan valaa vanhaan tuttuun 1,9-litraiseen perustuva 77-kilowattinen. Sen rinnalta löytyy Audi A6:n kokoistakin autoa ketterästi kuljettava kaksilitrainen ja 103-kilowattinen. Suurin uutuus on kuitenkin 125-kilowattinen tehoversio.

Uuteen versioon neliveto tulee myöhäisemmässä vaiheessa, mutta itse järjestelmä kokee suuria muutoksia. Pitkittäin asennetun moottorin yhteyteen hyvin sopiva Torsen-keskitasauspyörästö saa väistyä, ja tilalle tullee muista Volkswageneista jo aikaisemmin tuttu elektronisesti ohjattu Haldex-kytkin.

Uutta Passatia nopeammin markkinoille ehtii Golfiin tila-automaisia elementtejä yhdistävä Golf Plus. Se on normaalia Golfia 95 millimetriä korkeampi ja siihen on haettu monipuolisesti toimivia tilaratkaisuja. Moottoritarjonta seurailee Golfin linjoja.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 2/05, s. 4-5)