Trafi eli Liikenteen turvallisuusvirasto on antanut uusia ohjeita koskien ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksia. Kuluttajalle merkityksellisin osa uudistusta ovat muutokset päästömittaustavoissa ja etenkin tulkinnat vioista, jotka johtavat hylkäykseen tai ajokieltoon.

Lokakuun lopulla antamalla määräyksellä määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista Trafin korvaa aikaisemman Ajoneuvohallintokeskuksen ohjeen Katsastuksen arvosteluperusteet. Uusi määräys tulee voimaan 20. toukokuuta vuonna 2018.

Pakokaasumittausta ei tehdä uuden määräyksen mukaan lainkaan alle 10 vuotta vanhoille bensiinimoottorisille autoille, vaan kunto tarkastetaan katsastuksessa moottorinvikavalon toiminnasta ja OBD-vikamuistin perusteella. Hylkäykseen johtaa jatkossa siis kojetaulussa palava moottorin vikavalo tai tietyt vikakoodit OBD-laitteen muistissa.

Myös dieselien osalta perusteet muuttuvat bensiinimoottorien kaltaisiksi 1. syyskuuta vuoden 2016 jälkeen käyttöön otetuilla ajoneuvoilla.

Monelle autoilijalle pakokaasutestejä merkityksellisempi on katsastusuudistuksen tiukentunut linja. Useasti katsastuksesta on päässyt läpi pienen ja mitättömältä tuntuvan vian kanssa. Siitä on vain kirjattu korjauskehoitus. Jatkossa esimerkiksi vaurioitunut rekisterikilpi, puuttuva rekisterikilven valo tai heijastin johtavat hylkäykseen katsastuksessa.

Osa aikaisemmin hylkäykseen johtaneista vioista johtaa tulevaisuudessa suoraan ajokieltoon. Tämä on hyvä jokaisen autoa katsastukseen vievän pitää mielessä. 

Jatkossa esimerkiksi alle 1,6 millin urasyvyys kesärenkaissa tai ”liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava” halkeama tuulilasissa johtavat jatkossa ajokieltoon. Nämä ovat tietysti sellaisia vikoja, jotka jokaisen autolla liikkuvan olisi hyvä huomata tai ainakin olla tietoinen liikkuessa ajoneuvolla.

Uusissa arvosteluperusteissa otetaan kantaan myös led-valoihin. Jatkossa koko valaisin katsotaan toimimattomaksi, jos ledeistä yli kolmasosa on rikki. Lisäksi jatkossa vähäpätöiset viat lasketaan osa-alueittain yhteen, eli muutamalla pienellä ongelmalla voi saada aikaan hylkäyksen.

On tietysti hyvä, että tapoja ja käytäntöjä selkeytetään ja uusi tekniikka otetaan huomioon katsastuksessa. Nyt täytyy toivoa, ettei uusista perusteista muodostu katsastusasemille ainoastaan helppoja tapoja hylätä auto ja saada asiakas uudestaan katsastukseen.

Tärkeää ajoneuvojen turvallisuuden ja asiakkaiden palvelua on löytää myös ajoittain hankalasti havaittavat viat esimerkiksi akselistoissa ja pyöräntuennoissa.