Vein eilen aamulla perinteisen bensa-autoni määräaikaishuoltoon paikalliseen merkkiliikkeeseen, jonka valikoimaan kuuluu monen valmistajan autoja. Lueskelin läppärin ruudulta illan ja aamun aikana tulleita sähköposteja, kun silmiini osui parikin tiedotetta Vuoden Auto Suomessa 2018 -valintaan liittyen. Seat Ibiza voitti!

Vaikka osallistuinkin Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenenä Vuoden Auto -äänestykseen, en päässyt paikalle edellisillan gaalaan, jossa voittaja julkistettiin. Mutta nyt suoraan silmieni edessä oli uusi Ibiza, joten otin kahvikupin käteeni ja nousin potkimaan Vuoden Auton renkaita.

Seat-myyjä saapui paikalle ja juttelimme uutisesta ja Ibizasta yleensä. Tekniikan Maailman vertailuvoitto oli kuulemma jo tehnyt hyvää myynnille, eikä Vuoden Auto -valinta sitä ainakaan haittaisi. Ja tietenkin ammattilainen yritti myydä minulle vauhdista uuden Ibizan. Sanoin, että kiitos vaan, mutta olemme haaveilleet perheemme seuraavan kakkosauton olevan sähköauto. Sellaisena Ibizaa ei vielä saa.

Palasin takaisin sähköpostieni ääreen, ja aloin kirjoitella juttua bensiinin oktaaniluvun vaikutuksesta polttoaineenkulutukseen. Vartin päästä samainen myyjä pyyhkäisi ohitseni ja sanoi, että eikös kakkosautoksi sopisi hyvin ympäristöystävällinen kaasuhybridi.

Saman tien puhelimeni pirisi, kun joulukuusikauppias kyseli, milloin ennakkoon tilaamani kuusen voisi toimittaa. Asian puimiseen meni hetki, ja perinteisen bensiiniautoni huolto valmistui, joten autokaupat jäivät kesken ja jatkokeskustelut suorittamatta. Muistan vain ihmetelleeni hetken, että olinko kuullut termin oikein. Kaasuhybridi – mikä se sitten lieneekin?

Mutta tänä aamuna silmiini sattui paikallisen päivälehden artikkeli, jossa kaasuhybridien kerrottiin tulevan meidänkin seudullemme heti ensi vuonna. Tä? Olenko edes oikeassa ammatissa, kun kuulen joka puolelta autoilutermin, joka on minulle aivan vieras?

Ei se ainakaan saa jäädä vieraaksi, joten aloitin googlaamisen. Hittejä tuli aika vähän, ja paikallislehden artikkelissakin termin oli päästänyt suustaan sama automyyjä, jolta olin sen eilen kuullut. Ja nopeasti selvisi, että termi onkin osa Seatin kaasuautojen markkinointia. Ahaa…

No, eihän se tavallaan ole faktuaalisesti väärin. Kaasuautoissa käytetään polttoaineina vaihtoehtoisesti metaania ja bensiiniä, joten hybridin määritelmä täyttyy. Ongelma vain on, että kielenkäyttöömme ovat jo jossain määrin vakiintuneet termit bensahybridi ja dieselhybridi, ja niissä vaihtoehtoinen voimanlähde on sähkömoottori. Siksi uusi termi hämmentää.

Toki menestyksekkään propagandan tehokeinoihin kuuluu kilpailijoiden termien kaappaaminen omaan käyttöön. Ja markkinointihan on mitä suurimmassa määrin kulutusyhteiskunnan propagandapeliä.

Vai kaasuhybridi? Hmm… Olisipa Scan-Auto hoksannut aikoinaan myydä Petro-Saabeja petroolihybrideinä, niin niistä olisi varmasti tullut huippumenestys.

Kukaanhan ei näitä sanoja omista, joten Seatilla on täysi oikeus sanaleikkeihinsä. Eikä se varmasti jää kikkailussaan yksin. Erilaisten sekavoimalinjojen ja polttoainemiksailujen aika lienee vasta aluillaan. Hiilidioksidipäästöt pitää saada alas, joten uusia teknologioita tulee käyttöön kiihtyvällä tahdilla.

Jo sähköhybridien toteutukseen on niin monenlaisia tapoja, että kaikille on vaikea keksiä omia teknologiaa kuvaavia termejään. Hybridien rinnalle tulivat jo aikoinaan täyshybridit, ja sitten insinööripiireissä alettiin puhua rinnakkais- ja sarjahybrideistä. Lataushybridi on tällä hetkellä kuuma peruna, ja pistokehybridi tarkoittaa tietysti samaa asiaa, vaikkeivat kaikki sitäkään ehkä tiedä.

Kevythybridikin on ollut terminä olemassa jo pitkään, mutta se voi tarkoittaa kovin montaa asiaa, ja näiden teknologioiden käyttöönotto on vasta aluillaan. Osavalmistajat ennustavat, että ”48 voltin hybridien” myynti tulee lähivuosina kasvamaan sähköautojen myyntiä nopeammin.

Mutta mikään ei estä laittamasta kohtuuhintaista 48 voltin järjestelmää myös ”kaasuhybridiin”. Ehkä Seatillekin tulee kaasuhybridien rinnalle vielä hybridi-kaasuhybridejä. Ja sitten joku kilpailija nokittaa täyskaasulataushybridillä!