Kun Tesla listautui pörssiin vuonna 2010, se oli ensimmäinen uusi amerikkalainen autovalmistaja pörssissä 54 vuoteen. Kurssikehitys oli todella tylsää kevääseen 2013 asti, jolloin alkoi huima nousu.

Viime vuonna osakkeen arvo kipusi niin korkealle, että Tesla oli laskennallisesti hetken aikaa arvokkaampi yhtiö kuin Ford tai General Motors. Kaikki tietävät, ettei noin suurelle arvostukselle ollut varsinaisesti perusteita, ja pörssikurssi on sittemmin korjaantunut jonkin matkaa matalammalle tasolle.

Viime aikoina Teslan pörssikurssin kehitys on ollut usein mollivoittoista, joten Teslan osakkeet ovat jopa saaneet kyseenalaisen kunnian olla eniten lyhyeksi myytyjä osakkeita New Yorkin pörssissä. Eli joku tekee rahaa aina, kun osakekurssi laskee. Tosin väärällä ajoituksella samat toimijat tekevät tappiota, jos kurssi nousee.

Teslan Pörssikurssin huono tai enemmänkin vaihteleva kehitys johtuu parista toisiinsa kytkeytyvästä asiasta. Suurin ongelma on, että uuden, hieman huokeamman Tesla 3 -mallin tuotanto tökkii edelleenkin, yli puoli vuotta tuotannon aloittamisen jälkeen. Tämä saa sijoittajat varovaisiksi.

Toisaalta, koska kyseessä olisi Teslan myynnin kannalta tärkein malli, on kassavirta kärsinyt, kun autoja ei ole saatu riittävän nopealla tahdilla maksaville asiakkaille. Tämän seurauksena taloudellinen tulos on ollut odotuksia huonompaa, minkä pitäisikin vaikuttaa pörssikurssiin negatiivisesti.

Toisaalta pörssikurssi ei varsinaisesti ole kuralla. Se on tätä kirjoitettaessa korkeammalla kuin koskaan ennen kevättä 2017, jolloin kurssin kehitys lopullisesti villiintyi.

Ja tuotantokin alkaa vähitellen saada vauhtia, vaikka alkuperäisiä ennusteita onkin jouduttu rukkaamaan moneen kertaan. Tesla julkisti toissapäivänä ensimmäisen vuosineljänneksen tuotantoluvut, ja nyt Tesla 3:n tuotantotaso on noin 2 000 autoa viikossa. Vielä on matkaa tavoiteltuun 5 000 auton viikkotahtiin, mutta jo nyt Model 3:a valmistetaan samalla tahdilla kuin Model S:ää ja X:ää yhteensä. Ja ne ovat tähän mennessä edustaneet monilla mittareilla sähköautomyynnin kärkeä.

Tesla 3:n tuotannon kehitys on sen verran mielenkiintoinen asia, että amerikkalainen Bloomberg-uutismedia on alkanut seurata valmistettujen autojen määrää lähes päivittäin päivittyvillä graafeilla. Apuna käytetään valmistajan julkistamia ja uusien omistajien ilmoittamia VIN-tunnisteita. Ja nyt kun ensimmäisen neljänneksen tuotantoluvut julkistettiin, näyttää siltä, että Bloombergin käyrät ovat olleet hyvin hajulla. Ja kasvu on todella kovalla tasolla.

Pessimistit ennustavat Teslalle nopeaa konkurssia, mutta ilman jotain mullistavaa muutosta (esimerkiksi kauppasodan aiheuttamaa lamaa) konkurssi ei näytä olevan lähelläkään. Niin kauan kuin yhtiöllä on rahaa kassassa, toiminta jatkuu eivätkä Teslan kassavarat ole nykytahdilla loppumassa. Olisi tietenkin toivottavaa, että kassaan saataisiin rahaa nimenomaan omien tuotteiden myynnistä, mutta rahaa saadaan tarpeen mukaan myös velaksi tai osakeantien avulla.

Velka muuttui viime kuun lopussa kenties kalliimmaksi, kun Moody’s alensi yhtiön luottoluokitusta entisestään. Velkaa kuitenkin varmasti saa, joten katto ei ole vielä tulossa vastaan. Teslalla on liikevaihtoon nähden paljon velkaa, mutta esimerkiksi Fordilla on enemmän, ja sen liikevaihto onkin aika paljon korkeampi.

Osakeantia kannattaa käyttää rahan keräämiseen vain harvoin, sillä niiden vaikutus osakkeen uskottavuuteen on suuri. Mutta silloin, kun Tesla päättää toteuttaa annin, sen vaikutus on pienempi kuin monissa muissa yhtiöissä.

Teslan osakkeen arvo on edelleen niin korkea, että jo pienellä annilla saadaan kerättyä paljon rahaa kassaan, ja pieni osakeanti tietysti pitää aiemmat osakkeenomistajatkin tyytyväisinä, kun vaikutus omien osakkeiden arvoon on pieni.

Viime vuonna ladattavien autojen myynti jäi USA:ssa melko vaatimattomasti 200 000 kappaleeseen, josta aitoja sähköautoja oli reilut puolet, noin 106 000 kappaletta.

Tesla teki jo yksin lähes yhtä monta sähköautoa, joista iso osa toki myytiin USA:n ulkopuolella. Mutta jos tänä vuonna tuotantotahti olisikin vain tällä hetkellä toteutuvat 4 000 autoa viikossa, valmistuisi autoja jo yli 200 000. Todennäköisesti luku tulee kuitenkin olemaan lähempänä 250 000 autoa, joista suurin osa on Tesla 3:a, ja niistä pääosa jää alkuvaiheessa USA:han. Tesla siis todennäköisesti parantaa yksinään koko maan sähköautojen myyntilukuja 50 prosentilla viime vuodesta.

Eikä yhtiöllä ole varsinaisesti ongelmia myynnin kanssa. Kaikille parin kolmen seuraavan vuoden aikana valmistuvalle Tesla 3:lle on jo ostaja tiedossa. Joskin rahoihin pääsee käsiksi vasta, kun auto luovutetaan asiakkaalle, ja parissa vuodessa alkaa vakavasti otettavia kilpilijoitakin tulla markkinoille. Tosin tällä aikavälillä merkittävimmät premium-luokan kilpailijat sijoittuvat mieluummin Model S:n ja X:n luokkiin. Tesla 3:lla on vielä hyvä etumatka.

Puhetta Teslan noususta ja tuhosta on siis paljon, mutta oma mielipiteeni on, että asiat ovat oikeastaan aika hyvin. Ja mitä pörssikursseihin tulee, liika vakavaraisuus tekee monesti myös hallaa. Jos yhtiö sijoittaa jatkuvasti kaikki liikenevät varansa uusien ja uskottavien projektien kehittämiseen, ja saa niillä vielä julkisuuttakin, niin sijoittajat tykkäävät. Osingoista viis, kun peli vaan pysyy mielenkiintoisena!