Kärjistys tai ei, Netflix toimii kokonaisuutena niin paljon paremmin kuin HBO Nordic. Yksi on vuosien saatossa kehittynyt huimasti, toinen ei niinkään.

Vertailu on ehkä epäreilu, eikä asialla olisi muuten niin suurta väliä, mutta kun HBO Nordic on ainoa virallinen tapa katsoa amerikkalaisen emoyhtiön tuotantoa tuoreeltaan.

”Palvelu ja sovellus kaipaavat perusteellista remonttia.”

Paperilla kaikki näyttää hyvältä: kuukausihinta on samaa luokkaa kuin Netflixillä, yhdellä tilillä voi katsella kahta suoratoistovirtaa samaan aikaan ja yhteensopivuus on siedettävällä tasolla. Palvelu toimii sekä Windowsilla että PlayStationilla, täppäreillä ja älypuhelimilla sekä Googlen Chromecastilla ja tietyillä Samsungin televisioilla.

Sitten tuleekin se jättimäinen mutta.

KÄYTTÄJÄPROFIILIT PUUTTUVAT, suosikkien hallinta on hankalaa, sovellus käyttäytyy tahmaisesti, virheilmoituksia piisaa, käyttöliittymä ei ole tätä päivää, eikä esimerkiksi kuvanlaadussa ole kehumista. Edes sarjojen alkutekstien yli ei saa hypättyä nopeasti.

Itse asiassa vain sisältö on hintaan nähden kunnossa, minkä ansiosta asiakkaat ilmeisesti suostuvat sietämään sovelluksen puutteita. Vaan kuinkahan pitkään?

Surkuhupaisinta tilanteessa on se, että esimerkiksi Yhdysvalloissa vastaavaan ohjelmatarjontaan pääsee käsiksi paremman sovelluksen kautta.

”Sisällön vuoksi voi antaa anteeksi yhtä sun toista muttei kaikkea.”

Ilmeisesti emoyhtiö ei syystä tai toisesta koe Pohjoismaita vaivan arvoiseksi. Ongelma moisessa ajattelussa on tietenkin se, että pieni markkina-alue myös pysyy pienenä markkina-alueena, jos sinne ei satsata kuin korkeintaan minimit ja se ihan välttämätön.

Kunnollisen sovelluksen kehittäminen ei sitä paitsi olisi mikään jättimäinen resurssikysymys: se on lopulta vain viitseliäisyydestä kiinni ja hyvää asiakaspalvelua.

MUUN MUASSA ALLEKIRJOITTANUT on maksanut HBO Nordic -tilausta varmaankin satojen eurojen edestä, mutta merkittävää kehitystä sovelluksen suhteen ei ole näkynyt, saati kuulunut. Kyllähän palvelun kautta edelleenkin sarjat katsoo mutta aina välillä hammasta purren.

Käytettävyys takertelee niin Windows-tietokoneella kuin PlayStation 4:lla ja Apple TV:llä. Toisto saattaa aika ajoin jopa pätkiä, vaikka nettiyhteydessä ei olisi ongelmia. Tällaista se on ollut aina.

Ja loppuun vielä yksi varoitus lisää: mikäli taloudessa on useita palvelua hyödyntäviä laitteita, turhauttavaa aktivointirumbaa voi olla tiedossa, vaikka käyttäjätiliin ”linkitettyjen” laitteiden maksimimäärä (5 kpl) ei ylittyisi. Tästäkin on liikaa omakohtaisia kokemuksia.

Muun muassa näistä syistä johtuen katkaisin HBO Nordicin tilauksen noin puolitoista vuotta sitten. Uusin sen pakon edessä viime kesänä, kun tajuntaa laajentava Twin Peaks: The Return tuli katsottavaksi.

Nyt tilaus taitaa taas jäädä tauolle ainakin siihen saakka, kunnes kivikautisesta sovelluksesta päästään eroon.

Viimeksi taisin ajatella täsmälleen samaan tapaan noin puolitoista vuotta sitten.