Erilaisia palkintoja jaetaan autoalalla valtavasti. ”Vuoden autoja” valitaan kohta kaikissa maissa, maanosittain ja jopa maailmanlaajuisesti.

Myös Suomessa Auto- ja liikennetoimittajat ry valitsevat Vuoden Auto Suomessa -voittajan. Kansainvälisesti merkittävin Vuoden Auto -valinta on kiistatta Car of the Year, jonka tuomariston jäsenenä toimii Tekniikan Maailman toimituspäällikkö Velimatti Honkanen.

Äkkiseltään katsottuna tilanne näyttää sekavalta. Eri paikoissa pidetyissä valinnoissa on hyvin erilaisia voittajia. Tietysti toiset kilpailuista ja äänestyksistä on parempia kuin toiset. Osassa valintoja taustalla on suurempikin testi, joissakin toisissa esimerkiksi yleisöäänestys. Myös ehdokasasettelussa on hyvinkin suuria eroja.

Toisissa kilpailuissa on eri kategorioita, joihin otetaan mukaan kaikki mallit riippumatta auton esittelyvuodesta. Tällöin kilpailu saattaa olla kovaakin, sillä voiton vie oikeasti luokassaan paras malli. Jos vastaava luokkajako tehdään suuren Vuoden Auto -äänestyksen joukosta, on kilpailu jo paljon vähäisempää. Tällöin pienempi luokkavoiton pokaali saadaan todella monelle mallille.

Muita palkintoja ja vuoden parhaita titteleitä jaetaan myös teknistä innovaatiosta. Näihin lukeutuvat muun muassa International Engine of the Year ja EuroCarBody. Näissä valitaan vuoden moottori sekä kiinnostavin ja edistyksellisin korirakenne.

Lukijoiden ja kilpailujen tuloksia seuraavien on tärkeä saada riittävästi informaatiota valintaperusteista ja kilpailutavasta. Välillä on koomista, kun uutta automallia markkinoidaan kymmenillä voitetuilla palkinnoilla. Osa kunniasta on todella ansaittua ja sillä on painoarvoa, osalla taas ei juurikaan.

Toki varmasti kaikilla on seuraajansa, ja osa on lähtökohtaisemminkin rakennettu viihteellisemmässä mielessä.

Tänään toden teolla käynnistyneessä Vuoden Auto Suomessa -kisassa saadaan yksi Vuoden Auto lisää. Kaikista Suomen Auto- ja liikennetoimittajista, eli yli sadasta journalistista koostuva raati valitsee voittajan 39 auton joukosta.

Suomen Vuoden Auto -valinta ei perusteellisuudellaan ja toteutustavaltaan häpeä minkään muun maan valinnalle. Päinvastoin.  Tästä joukosta voittajaksi kahden kierroksen kisassa selviytyy auto, joka vastaa parhaiten suomalaisten autotoimittajien näkemystä vuoden parhaasta autouutuudesta ja palvelee parhaiten suomalaisia autoilijoita.