Pääsin tutustumaan kansan sähköautoksikin kutsuttuun Tesla Model 3:een. Tiistaina Los Angelesin ostoskeskuksessa ei onneksi seissyt kuin muutama henkilö valmiina ottamaan uutuusautosta niin sanotut ”kylmät tyypit”. Viikonloppuna innokkaita Tesla-faneja oli kuulemma ollut kahden tunnin ja satojen metrien jonoksi asti.

Ilmeisesti vain Applen tai Teslan uutuustuotteet saavat amerikkalaiset teknouskovaiset liikkeelle ja joukkohurmokseen.

Puolet isoveljeä Model S:ää edullisempi, pienempi ja varusteiltaan karsitumpi Model 3 on ensisilmäyksellä ainakin minun mielestäni lähes yhtä tyylikäs kuin mikä tahansa nykyperhesedan – melkein BMW 3 -sarjalaisen tasoa. Tosin nämä ensimmäiset Model 3 -yksilöt ovat parhaiten varusteltuja premium-versioita. Myöhemmin keväällä toimitukseen tulevat varsinaiset karvalakkimallit, joiden hinnat lähtevät Yhdysvalloissa 35 000 dollarista.

Kolmosen panoraama-lasikatto ylettyy katon etureunasta aina tavaratilan luukkuun asti. Tavaratilaa on sekä takaosassa että etupellin alla riittävästi. Takaluukun saranointi on varsin matalalla, mikä vaikeuttaa isojen tavaroiden pakkaamista tavaratilaan.

Sisältä Model 3 on samankokoista polttomoottoriautoa tilavampi. Jalkatilaa ei vie keskitunneli, ja takapenkilläkin istuu kohtuullisen mukavasti jopa kolme keskikokoista henkilöä.

Edullisemman version 350 kilometrin toimintasäde yhdellä latauksella riittää ainakin minun päivittäiseen työmatkaani, ja 5,6 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan puolittaa nykyisen menopelini ajan.

Keulan tyly ja lattea muotoilu hieman harmittaa, mutta täytyyhän pelin edullinen hinta jossain näkyä ulospäinkin. Etteivät naapurit vain erehtyisi luulemaan sadantonnin Model S:n omistajaksi.

Mielenkiintoisinta elektroniikasta kiinnostuneelle on Teslan infojärjestelmä ja autonomiseen ajamiseen tarvittavat anturit, jotka ovat jo autossa lähes vakiovarusteena. Kuljettajan käden ulottuvilla on 15-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta hoidetaan infojärjestelmän ja kaikkien toimintojen säädöt.

Ainoat nappulat autossa ovat ohjauspyörän molemmin puolin sijaitsevat monitoimiset ohjainrullat. Toimintoja voi toki komentaa myös äänikomennoilla.

Kuljettajaa avustava autopilotti maksaa 5 000 dollaria ja autonomisen ajamisen mahdollistava lisäpaketti kustantaa vielä lisäksi 3 000 dollaria. Kaliforniassa auton ostaja saa 10 000 dollarin suuruisen osavaltion hintapalautuksen, joten tulevaisuuden avustimet kannattaa täällä liittää ehdottomasti jo tilaukseen. Paketit saa autoon myös jälkikäteen, tietysti hieman korkeammalla hinnalla.

Jään mielenkiinnolla odottamaan tavallisen auton näköisen, suorituskykyisen ja kohtuuhintaisen Model kolmosen saapumista Suomen markkinoille. Sitä odotellessa toivon Janis Joplinin sanoitusta mukaillen: Oh Lord, won’t you buy me a Tesla Model 3?