Valtioneuvosto teki maanantaina esityksen sähköavusteisten polkupyörien hankintatuesta. Tukipykälä lisättäisiin lakiin, joka määrää henkilöautojen romutuspalkkiosta ja sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta. Rahapotti on jo olemassa, joten nyt sille tulisi yksi jakaja lisää.

Ehdotuksen mukaisesti uuden sähköavusteisen polkupyörän hankintaan saisi 400 euron tuen. Sama henkilö voisi saada tuen vain kerran kalenterivuodessa.

Tuki kohdistuu nimenomaan sähköavusteisiin polkupyöriin. Se kuulostaa yleistermiltä, mutta on itseasiassa lakitekninen määritelmä sellaisille pyörille, joissa enintään 250 watin tehoinen sähkömoottori avustaa ajamista 25 kilometrin tuntinopeuteen saakka ja ainoastaan poljettaessa. Tällaisia suurin osa sähkömoottorilla varustetuista polkupyöristä onkin.

Tieliikenteen lainsäädännön kannalta sähköavusteinen polkupyörä ei eroa polkupyörästä.

Sähkömoottorin ja polkimien olemassaolo voi kuitenkin viitata myös kahteen muuhunkin ajoneuvoluokkaan, joiden erottaminen sähköavusteisesta polkupyörästä ei ulkonäön perusteella onnistu.

Seuraava luokka ylöspäin on moottorilla varustettu polkupyörä. Niiden suurin teho saa olla 250–1 000 wattia ja avustus saa toimia polkemisesta riippumatta. Avustuksen huippunopeus on kuitenkin samat 25 kilometriä tunnissa kuin sähköavusteisella pyörällä. Tukea tällaiselle pyörälle ei kuitenkaan heru.

Moottorilla varustettu polkupyörä on muutenkin lievästi skitsofreeninen ajoneuvo, koska sillä on oma moottoriajoneuvoluokituksensa (L1e-A), mutta sitä kohdellaan toisaalta polkupyöränä ja toisaalta moottoriajoneuvona. Se on moottoriajoneuvo siinä mielessä, että liikennevakuutuksen ottaminen on pakollista, mutta polkupyörä siinä mielessä, että sellaisella voi liikkua liikenteessäkin kuinka nuori lapsi tahansa.

Huomionarvoista on myös, että sähköavusteisen polkupyörän saa aivan laillisesti virittää yhden kilowatin tehoiseksi moottorilla varustetuksi polkupyöräksi. Mitään lisätestejä ei tarvita, mutta liikennevakuutus on tietenkin pakko ottaa. Hankintatuen kannalta on kuitenkin ainakin hieman outoa, että tuen saa vain sähköavusteiseen polkupyörään, mutta missään ei kielletä sen muuttamista tehokkaamman luokan ajoneuvoksi.

Jos moottorilla varustetun polkupyörän teho nousee yhden ja neljän kilowatin väliin, se on tieliikenteen sääntöjen puolesta käytännössä mopo. Eli vakuuttamisen lisäksi ajoneuvo pitää rekisteröidä, ja sillä ajamiseen tarvitaan ajokortti (ellei ole täyttänyt 15 vuotta ennen vuosituhannen vaihdetta).

Tällaisella useamman kilowatin L1e-B-luokan polkupyörällä saa ajaa vain ajoradalla, ellei kevyen liikenteen väylällä ole erikseen mopoilua sallittu. Toisaalta moottoriavusteinen huippunopeuskin saa olla 45 kilometriä tunnissa. Eikä mikään lainsäädäntö estä ajamasta vähän kovempaakin, jos reisilihakset ja nopeusrajoitus antavat myötä.

Tämän luokan polkupyörät ovat käytännössä yleensä krossityylisiä maastopyöriä, joilla ei ajeta ollenkaan liikenteessä, ja siten rekisteröintikään ei ole tarpeen. Mutta liikennevakuutus on silti pakko ottaa, ja tarkalleen ottaen maastoon ei ole asiaa ilman maanomistajan lupaa, koska kyseessä on moottoriajoneuvo.

Muiden kuin nyt tuettavaksi ehdotettujen sähkömoottoroitujen polkupyörien myynti on toistaiseksi hyvin vähäistä, ja osasyy on siinä, että pykälistä on vaikea saada selvää. Liikennevakuutuksen hankintapakko tuo oman mausteensa soppaan.

Jos moottorilla varustetulle polkupyörälleen alkaa kysellä liikennevakuutusta, kannattaa tehdä kilpailutus huolella. Vakuutusyhtiöillä ei vielä selvästikään ole pasmat järjestyksessä vakuutuksen hinnoittelun suhteen, joten tarjoukset eri yhtiöiltä voivat olla hyvin eri tasoilla.

Ja valvovalla viranomaisellakin on kädet täynnä töitä, jos sähköavusteiset pyörät tuen myötä, ja muutenkin, yleistyvät. Teinien viritettyjen mopojen koeajojen lisäksi pitää alkaa polkea setien ja tätien sähköpyörilläkin oikean ajoneuvoluokan selvittämiseksi. Onneksi sähkö avustaa.

 

Korjaus 21.3. klo 11.45: mopoksi luokiteltavan moottorilla varustetun polkupyörän tehon yläraja korjattu kahdesta neljään kilowattiin.