Vasta tällä viikolla ainakin eteläisimmässä Suomessa on vaikuttanut vahvasti siltä, että kevät tulee sittenkin. On siis renkaanvaihtoruletin alkutahtien aika.

Itse asiassa nastarenkaiden virallinen käyttöaika tältä talvelta on jo umpeutunut, mutta kelithän ne määräävät, milloin kesäkumit kannattaa vaihtaa.

Rengashotellit ja vaihtopalvelut kasvattavat suosiotaan, mutta vielä on niitä, jotka hoitavat projektin itse.

Aina kaikki ei mene hyväksi todettujen oppien mukaan.

Törmäsin somessa toimeliaan arkiautoilijan postaukseen, jossa kehuttiin homman onnistuvan aivan hyvin auton omallakin tunkilla. Auton vasen etukulma oli nostettu sen varaan soramaan päällä. Maa oli kuulemma vähän vajonnut.

Edes pahemmin pilkkua viilaamatta täytyy antaa satikutia muutamasta perusasiasta: auton oma tunkki on toki kätevästi saatavilla, mutta sitä on tarkoitus käyttää vain hätätilanteissa esimerkiksi renkaan puhjettua. Tämän näkee usein jo tunkin heppoisesta rakenteesta.

Toiseksi: satojen kilojen painoa nostettaessa on syytä varmistaa alustan tukevuus. Tunkin alle voi laittaa esimerkiksi vaneripalan.

Mitä homman toimivuuteen tulee, niin toki kaikki on kunnossa siihen asti, kunnes napsahtaa.

Kyllähän esimerkiksi sliksiksi kulunut kesärengas saattaa toimia mainiosti ennen osumista syvään vesilätäkköön. Vesipatjan päällä luistellessa on aika lailla myöhäistä miettiä, että ”olisi pitänyt…”

Kyse on ennen kaikkea varmistuksesta vähän samaan tapaan kuin vakuutusbisneksessä. Aika moni maksaa vakuutuksia, joita ei koskaan tarvitse, mutta kun se mielenrauha. Kuten edullisten tunkkien vertailumme osoittaa, renkaanvaihdossa vakuutukset ovat halpoja.

Ilmaisia kikkakolmosiakin on tarjolla. Esimerkiksi toisen renkaan voi sijoittaa lappeelleen tukevaan kohtaan auton alle.  Jos tunkki kaatuu, niin auto ei romahda maahan asti. Lisää opiskeltavaa aiheesta löytyy oheisista Lue myös -linkeistä ja googlettamalla.