Volvo avasi viime kesänä pelin lupaamalla, että vuodesta 2019 alkaen kaikki sen esittelemät uudet moottorimallit ovat sähköistettyjä. Muutamaa viikkoa myöhemmin Jaguar Land Rover (JLR) liittyi kuoroon, ja kertoi pystyvänsä samaan vuodesta 2020 alkaen. Muutama viikko sitten vastaavan lupauksen vuodelle 2025 teki PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares, ja viikko sitten Ylen uutisissa kerrottiin Porschen asettaneen rajaksi vuoden 2022. Ehkä jokin muukin merkki on jo mukana.

Sähköautoista tai hybrideistä innostuneiden kannattaa kuitenkin lukea myös pieni printti, sillä sanojen asettelulla on väliä. Väärinymmärryksiin on suuri mahdollisuus, ja sellaisesta oli kyse etenkin Ylen Porsche-uutisessa, ja osittain myös PSA:n julkilausumassa.

Porsche on kaksinkertaistamassa panostustaan ”sähköistettyihin” malleihin, ja se aikoo sijoittaa vuoteen 2022 mennessä kuusi miljardia euroa sekä sähkö- että hybridiautojen kehitykseen ja tuotantoon. Ja Volkswagen-konsernin kautta yhtiö saa epäilemättä myös epäsuoraa tukea malliuudistuksiinsa.

Mutta Porschen tiedotteessa ei sanota, että polttomoottoreista tai niiden esittelystä luovuttaisiin vuoteen 2022 mennessä. Huippu-urheiluautojen valmistajalta se olisi toistaiseksi hieman liian hurja lupaus – vaikka se saattaa itse asiassa toteutua yllättävän nopealla aikataululla.

PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares täsmensi myöhemmin puhettaan sanoen, että koko mallisto ei sähköisty, vaan vuodesta 2025 alkaen jokaisesta mallista on tarjolla myös sähköistetty versio. Ja ihan oikea sähköautokin PSA:lta on luvassa, kun tähän mennessä sellaista ei ole vielä nähty.

Volvon ja JLR:n lupaukset ovat tämän hetken tiedon perusteella paremmin paikkansa pitäviä. Annetuista vuosiluvuista alkaen uutena esiteltävät versiot ovat sähköautoja tai hybridejä – ainakin jonkinlaisia hybridejä. Mutta tavallisten bensiini- ja dieselmoottorien myynti ei suinkaan lopu tuossa vaiheessa, ja Volvolla on vielä tämä vuosi ja JLR:llä kaksi vuotta aikaa esitellä uusia sähköistämättömiä moottorimalleja.

Volvon vuoden tärkein uutuus on XC40, jonka yksikään tänä vuonna esiteltävä moottorimalli ei ole ”sähköistetty”. Ja niitä kaikkia myydään vielä monen vuoden ajan.

Muutamaan muuhunkin Volvo-malliin ehdittäneen vielä esitellä perinteisempiä moottorimalleja, ja Jaguarilla lienee vielä huipputehokkaita V8-ässiä hihassa, ennen kuin aletaan tuoda markkinoille seuraavan polven sähköistettyjä veekaseja.

Yksi tärkeä pointti tässä sähköistämisten rintamassa on myös se, että osa uusista moottorimalleista on sellaisia hybridejä, joille Toyotan Prius-insinöörit varmasti nyrpistävät nenäänsä. Yksinkertaisimmillaan uutuusmalleissa moottori on aivan tavallinen bensiini- tai dieselkone, jonka laturi on korvattu moottori-generaattorilla, ja johonkin kohtaa autoa on piilotettu muutaman maitopurkin kokoinen lisäakku.

Tällaisella autolla kun lähtee vuokra-autohallista lomamatkalle, ei asiaan perehtynytkään asiakas heti tiedä ajavansa hybridillä, kun polttomoottori pyörii lähes kaikissa tilanteissa normaaliin tapaan. Tarkkasilmäinen ja -korvainen huomaa, että polttomoottori sammuu yleensä ennen pysähtymistä jo vauhdissa, ja joissakin tapauksissa jopa hetkellisesti kesken ajon. Auton käyttöominaisuudet säilyvät kuitenkin ennallaan.

Juju on, että pienellä akulla ja sähkömoottorilla voidaan auttaa polttomoottoria liikkeellelähdöissä, jolloin polttomoottorin rasitus jää pienemmäksi. Tämä pienentää kulutusta ja lähipäästöjä. Eli hyvällä asialla ollaan, vaikka harva hoksaa ajavansa ”sähköistetyllä” autouutuudella.

Tällaisia autoja on itse asiassa muutamia jo tuotannossa. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä ja Renaultilla on olemassa mallit, joissa moottori-generaattoria käytetään uuden standardin mukaisella 48 voltin järjestelmällä, ja Suzuki Swiftissä samat toiminnot syntyvät perinteisesti 12 voltilla, kahdella erillisellä akulla tosin.

Ja etenkin 48 voltin autot ovat tulossa pian suurella ryntäyksellä myyntiin. Niihin nojaavat sähköistysväitteissään myös Volvo ja JLR, ja muut seuraavat vanavedessä, Porschet ja kaikki. Dieseleiden suosion laskussa menetetty CO2-etu otetaan nyt takaisin näillä kevythybrideillä, ja toki järjestelmä sopii yhtä hyvin dieselmoottoriinkin, ja urheiluautoihin.

Pienellä printillä kohti sähköistä tulevaisuutta!