Tämän vuoden aikana on jo esitelty monta sähkökäyttöistä kuorma-autoa tai rekkaveturia. Ja niiden esittelyn yhteydessä on muistettu keskustella siitä, että tämä ja tuokin valmistaja ehti apajille ennen Teslaa. Viime yönä Tesla lopulta esitteli oman sähkörekkansa, eikä mediahuumaa millään tasolla vaimentanut se, että moni valmistaja oli jo ehtinyt ensin.

Teslan saavuttamaan huomioarvoon on monta syytä, mutta rekkaveturin kohdalla yksi tärkeä syy on, että auto luvataan epäröimättä tuotantoon, ja melko suoraviivaisella aikataululla. Tilaa nyt, niin saat auton vuonna 2019.

Mercedes-Benzin ja Cumminsin esittelemät autot ovat olleet selkeästi prototyyppejä, eikä juuri kukaan vielä tiedä, mihin polttokennorekkaveturinsa esitellyt Nikola pystyy. Sehän ei ole toistaiseksi toimittanut minkäänlaista autoa kenellekään.

Uudet voimanlähteet hämmentävät raskaan liikenteen puolella siinä missä henkilöautojen puolellakin, mutta tavaraliikenteen ajoneuvojen kohdalla hankintaperusteet ovat hyvin erilaiset kuin henkilöautoissa, ainakin yleensä.

Asiasta ei keskustella innostuneesti illallispöydässä, vaan uuden kaluston hankinta suunnitellaan vähintäänkin laskukoneella tai taulukkolaskuohjelmalla. Isoissa yrityksissä hankintaa mietitään monipuolisen mallinnuksen kautta.

Mallinnus kertoo myös nopeasti sen, onko järkevää pysyä edelleen dieselissä, vaihtaa sähköön vai panostaa kaasukalustoon.

Kuulostaa vaikealta, mutta se voi tavallaan olla helppoakin. Laskennan ja mallinnuksen kautta autojen toimintapiiri voidaan tietää hämmentävän hyvällä tarkkuudella, jolloin päätöksenteko saattaa tulla hyvin yksinkertaiseksi. Ja mallinnus kertoo myös nopeasti sen, onko järkevää pysyä edelleen dieselissä, vaihtaa sähköön vai panostaa kaasukalustoon. Vetykäyttöisen polttokennorekan tai -kuorma-auton käyttökin voi hyvin tulla kyseeseen.

Etenkään suurten toimijoiden ei tarvitse miettiä sitä, missä autoja tankataan tai ladataan. Se tiedetään jo valmiiksi, tai siitä voidaan tehdä itsenäisiä päätöksiä, eli tankkaus- tai latausasema sijoitetaan sinne missä sitä tarvitaan.

Sähköhenkilöauton ostajan sen sijaan pitää olla uskossaan vahva, ja suorastaan supervahva, jos nyt sijoittaa vetykäyttöiseen polttokennoautoon. Hyundailla ja Toyotalla on sellaiset myynnissä Euroopassakin, vaikka kummankaan autot eivät juuri nyt esiinny Suomen hinnastoissa.

Maailmallakin vetyhenkilöautojen ympärillä tapahtuu hyvin varovaisia liikkeitä. Kiinassa valmistajat pääsisivät niillä jopa kohuttujen energiatukien piiriin, mutta silti yksikään valmistaja ei ole tuonut polttokennoautoa tuotantoon.

Raskaassa liikenteessä mahdolliset vaihtoehdot eivät tietenkään rajoitu akkusähköautoihin tai polttokennosähköautoihin. Maakaasu ja biokaasu ovat sekä paineistettuna että nesteytettynä kohtuullisen helppokäyttöisiä polttoaineita, ja niiden jakeluverkoston kehittämiseen tulee Euroopassa painetta myös EU:n suunnalta.

Teknologia on jo todistetusti toimivaa, ja etenkin ilmastovaikutukseen voi vaikuttaa suoraan ostamansa polttoaineen valmistustavan valitsemalla. Ja jos tankkauksen saa toimimaan, voi ainakin nykyhinnoilla todellisiin kustannussäästöihin päästä kiinni parissa vuodessa.