Herrajumala, että on kamalaa katsottavaa. Tekisi mieli hieman viisastella ja olla moniselitteinen, mutta ei. Nyt ei voi.

Vuoden vaivaannuttavin teknologiavideo on valittu. Jonkun mielestä voi olla riskialtista jakaa titteleitä jo tässä vaiheessa vuotta.

Ei ole. Kohta näette, mitä tarkoitan.

Mutta pohditaan ensin hetki taustoja.

Jo vuosia viestintätoimistot ovat tolkuttaneet yrityksille, että niiden kannattaa perustaa oma media. Kun on oma media, sitä hallitsee itse eikä tule ikäviä yllätyksiä. Omassa mediassa on juttuja juuri niistä asioista, mistä yritys haluaa. Mikä parasta, yritys voi tehdä mainontaa eikä sen tarvitse maksaa mainostilasta.

Viestintätoimisto toki laskuttaa roponsa, mutta silti homma tulee halvemmaksi kuin mediatilan ostaminen. Niin kertoo viestintäkonsultti, joka käyttää milloin mitäkin titteliä.

Me perinteisen median edustajat sitten nillitämme, että ehkei niitä yritysten omia medioita seuraa kovinkaan moni. Ehkäpä yritys ei tavoitakaan kohdelyleisöä. Ehkä sankat kansanjoukot eivät taistelekaan oikeudestaan kuulla yritysten sanomaa.

Ja tähän viestintätoimisto kuittaa, että kyse on ammattitaidosta. Kun yrityksen oma media hoidetaan ammattitaidolla, yleisöä piisaa ja viesti menee oikeanlaisena perille.

Jos kaikki menee hyvin, yritysjohtaja ei heti nielaise väitettä sellaisenaan.

Siinä vaiheessa seireeni lirkuttaa toimitusjohtajan korvaan, että omassa mediassa pääset itse olemaan tähti.

Ja sitten tehdään kaupat.

No nyt on tehty. Fujitsu on ryhtynyt tekemään omaa mediaa pieteetillä, joka on melkein vertaansa vailla suomalaisessa yritysviestinnässä ja teknologiaviestinnässä.

Fujitsulla ei ole luotettu pelkästään omaan vetovoimaan, joten kekseliäästi mukaan on otettu aina raikas ja vakuuttava Juti, eli Timo Jutila.

Ja näin on syntynyt Jutin tekkikorneri.

Ensimmäistä jaksoa on katsottu melkein 300 kertaa. Sen jälkeen suosio on hieman hiipunut. Tekkikornerin toinen jakso on jäänyt alle sataan katsojaan.

Hyvä niin, myös Fujitsun kannalta. Näistä videoista ei ymmärrä, miksi ne on tehty – ja se on niiden paras puoli.

Toiseksi paras ominaisuus on tavattoman huono kuvanlaatu. HD-aikana Fujitsu luottaa 480 x 360 pikselin resoluutioon. Se sumentaa keskustelijoiden nimitagit isommilla kuvaruuduilla. Onnenpotku mukana olleille.

Ei sen näin tarvitsisi mennä. Muiden tekemisistä voi ottaa oppia.

Jos yritysjohtajasta alkaa tuntua siltä, että aika on kypsä omalle medialle, kannattaa istahtaa ja katsoa, taas kerran, vanha kunnon Sanoma Muppets.

Näin se voi mennä, ja näin se todennäköisesti menee. Tätäkö te haluatte?