Facebook on maailman suurin sosiaalisen median palvelu. Viime vuosina se on tehnyt kovasti töitä pudottaakseen sanan sosiaalinen pois yhtälöstä.

Snapchatin se on käytännössä jo lyönyt laudalta. Sen seuraava tavoite? Tietenkin nousta maailman suosituimman suoratoistopalvelun eli Youtuben ohi.

Videomaailman valloitus on jo kovassa vauhdissa. Sain huomata sen henkilökohtaisesti liittyessäni eilen muiden kännykkänsä ruutua intensiivisesti tapittavien lähijunamatkustajien seuraan.

Avattuani Facebookin huomioni kiinnittyi sponsoroituun julkaisuun elektronisen urheilun kilpailuorganisaatio ESL:ltä. Käynnissä oli livelähetys Counter Strike: Global Offensiven ammattiliigasta.

Aikaa tappaakseni klikkasin videon auki. Kuten jokainen Facebookin livelähetystä mobiililaitteella katsonut tietää, kommenttikenttä täyttää oletusasetuksena puolet ruudusta ja näytön halki kiitää jatkuva virta reaktiosymboleita.

”Vain parin vuoden kuluessa Youtuben valtakauteen viitataan asiana, jota jonnet eivät muista.”

Seuraavat minuutit yritin kuumeisesti etsiä painiketta, jolla saisin katselukokemuksen vesittävän kommenttikentän ja reaktiot piilotettua. Mittavat etsintäni eivät kuitenkaan tuottaneet tulosta. Hermostuin.

”Mitä hemmettiä! Tämän täytyy olla typerin internetissä pitkään aikaan näkemäni asia”, totesin huomaamattani ääneen (ja voimakkaammin sanankääntein).

Huomasin, että ruudulleni väkisin nousevilla kommenteilla ihmeteltiin täysin samaa asiaa. Katsojat valittivat myös työkalupakin puutteesta, jolla esimerkiksi videon tarkkuutta olisi mahdollista säätää.

Ottelu jäi katsomatta. Poistuessani lähetyksestä huomasin videon esittelytekstin. Siinä kerrottiin, että CS:GO:n ja Dota 2:n ammattilaisliigan ottelut esitetään jatkossa vain ja ainoastaan Facebookin videoalustalla.

Vain vuosi sitten ESL siirtyi Twitchistä Youtubeen. Nyt se on siirtynyt yhteistyöhön Facebookin kanssa.

Kun asiaa ajattelee, peliliikkeessä on järkeä. Facebookilla on kuukausittain yli 500 miljoonaa enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin YouTubella ja sen kyky tuoda uutta sisältöä videoista kiinnostuneiden katsojien silmien eteen on vertaansa vailla.

On siis hyvinkin todennäköistä – jopa väistämätöntä – että vain parin vuoden kuluessa Youtuben valtakauteen viitataan asiana, jota jonnet eivät muista.

Ja mitä Facebookin livelähetyksen kommenttikenttään ja reaktiosymboleihin tulee, kollegani Markus Kasesmaa tiesi kertoa, että ne voi pyyhkäistä sivuun yhdellä sormen liikkeellä.

Facebook ajaa toki yhteisöllisyyden asiaa, mutta tästä ominaisuudesta voisi kertoa ihan avoimesti sovelluksessa… Olisin välttynyt mulkoilulta.