Maailman merkittävimpänä teknologisena megatrendinä digitalisaatio ei voi olla vaikuttamatta sekä autoihin tuotteina että niiden markkinointiin ja myyntiin.

Muutos on näkynyt myös niin, että perinteisten autonäyttelyjen merkitys on hiipunut tai ainakin muuttanut muotoaan. Valmistajat esittelevät uutuutensa mielellään erillisissä tilaisuuksissa, jolloin he saavat koko huomion itselleen. Autonäyttelyissä nähdään hyvin harvoin yllätyksellisiä ensiesittelyjä. Vähintään uutuuden kuva ja perustiedot on julkaistu jo etukäteen sosiaalisessa mediassa.

Autojen sisään digitalisaatio on tullut pienellä viiveellä ensinnäkin siksi, että perinteiset isot autovalmistajat taipuvat näin isoon muutokseen kankeasti. Toisekseen vaatimukset autoissa käytettävän elektroniikan toimintavarmuudelle ovat aivan erilaiset kuin vaikka matkapuhelimessa, joten tuotekehitys kestää pidempään.

Vasta parin viime vuoden aikana uudet automallit ovat ryhtyneet kunnolla integroitumaan matkapuhelimiin, mutta nyt se on arkipäivää. Verkottumisen ja automatisoidun ajamisen kehitystyö käy isoilla kierroksilla, ja jakamistalouden ja liikkumisen palvelujen vaatimukset kiihdyttävät sitä.

Autot integroituvat entistä tiiviimmäksi osaksi muuta digitaalista elämää. Yksi merkki tästä on se, että Las Vegasissa tammikuussa järjestettävä CES-kulutuselektroniikkanäyttely on muuttunut yhä enemmän autovalmistajien pelikentäksi. Muutos on ollut nähtävissä jo muutaman vuoden ajan, mutta tänä vuonna kokonaan uusien automallien, koemallien ja yhteistyökumppanuuksien julkaisuja oli niin paljon, että sähköposti meinasi tukkeutua tiedotteista.

CES on hyvä paikka uuden aikakauden pikkuvalmistajille julkistaa omia tuotteitaan, mutta myös monet vakiintuneet valmistajat näkevät CES-yleisön jo paremmaksi kohderyhmäksi kuin vaikkapa ensi viikolla Detroitissa avautuvan, perinteisesti USA:n ykkösnäyttelyn asemaa pitävän North American International Auto Shown kävijöitä.

Esimerkiksi Hyundai julkisti Las Vegasissa uuden polttokennoautonsa koemallin, Fisker näytti oman uuden sähköautonsa, Kia esitteli Niron täyssähköversion, lukuisat alihankkijat kertoivat viimeiset uutiset automatisoidun ajamisen tekniikasta ja paljon muuta.

Autot ymmärretään yhä vahvemmin osaksi kuluttajaelektroniikkaa. Ne ovat osa elämää samalla tavalla kuin tietokoneet ja älypuhelimet, ja kommunikoivat vaivatta niiden kanssa – ainakin periaatteessa.

Täytyy kuitenkin toivoa, että kulutuselektroniikka kehittyisi mieluummin autojen suuntaan kuin päinvastoin. Vai miltä kuulostaisi, jos sähköautoissa olisi ohjelmisto, joka vähentää tehoa tai pienentää akkukapasiteettia muutaman vuoden käytön jälkeen, jotta kuluttaja hankkisi uuden auton? Myöskään tekniikan ”suojelutoiminto”, jonka vuoksi käyttö hyytyy pakkasessa, ei kuulosta autossa hyvältä ratkaisulta. Eikä autoihin kaivata jatkuvia päivityksiä, jotka pahimmillaan halvaannuttavat laitteet toimimattomiksi tai avaavat ammottavia tietoturva-aukkoja.

Autovalmistajat olkoot tervetulleita tekemään yhteistyötä kulutuselektroniikan ja tietotekniikan ykkösnimien kanssa, mutta pitäkööt varansa, ettei heitä huijata. Tietojärjestelmäprojekteissa on nähty liian monta kertaa, mitä tapahtuu, kun ostaja ei ymmärrä, mitä on ostamassa ja miten paljon siitä kannattaisi maksaa.