Uudet autot ovat yleensä askel parempaan suuntaan. Ominaisuuksia hiotaan edellisestä versiosta entistä paremmaksi tai uudessa mallissa suunnitellaan suoraan hyväksi täysin puhtaalta pöydältä. Valitettavan usein tilanne on kuitenkin täysin päinvastoin.

Ajovalot ovat oiva ja yleisin esimerkki, jossa uusi auto ei ole automaattisesti parempi. Toinen vastaava ja lähes yhtä huolestuttava esimerkki on autojen takanäkyvyys, eli kuinka kuljettaja pystyy huomioimaan liikenneympäristöä suoraan taakse ja takaviistoon.

Autojen takanäkyvyyteen vaikuttaa muutama itsestään selvä asia: peilit, takaikkuna ja pilarit, varsinkin C-pilarit. Monesti näitä suunnitellaan ja hienosäädetään muidenkin seikkojen kuin näkyvyyden vuoksi. Muotoilu ja ulkonäkö ajavat helposti käytännöllisyyden ja turvallisuuden edelle, sillä tästä osa-alueesta ei jaeta tähtiä.

Reilut kymmenen vuotta sitten peilejä pienennettiin runsaasti, koska sillä saavutettiin pienempi ilmanvastus ja polttoaineenkulutus. Nyt peilit ovat isompia suurimmassa osassa autoista ja näkymät niistä kohtuullisen hyviä tai erinomaisia. Mutta C-pilarien kasvattaminen ja coupé-malliset maasturit ovat takaviistoon katsottaessa lähes painajaismaisia.

Tanskalainen kollega kertoi, kuinka heillä heikko takanäkyvyys on ollut osasyynä useaan onnettomuuteen ja vaaratilanteeseen erityisesti polkupyörien kanssa. Ongelmia on heti pysäköintipaikalta lähdettäessä, mutta myös ajossa.

Kaupunkiliikenteessä polkupyöräilijän tulee helposti seurattua autoa takanurkan kohdalla. Tämä saattaa tuntua pyöräilijästä luonnolliselta paikalta, kun ei viitsi mennä ohi eikä jättäytyä kunnolla taakse seuraavan auton eteen. Tietysti sopivassa kohdassa nurkalla saa myös vähä imuapua ja polkeminen on kevyempää. Valitettavasti tässä kohdassa autoilijan saattaa olla todella hankala havaita pyörää. Vaaratilanne voi syntyä auton kääntyessä oikealle tai pysähtyessä tienlaitaan.

Uusi tekniikka on onneksi koko ajan vähentänyt kuolleenkulman ongelmaa. Kuolleenkulman varoitus piippaa ja jopa estää kaistanvaihdon toisen auton eteen ja varmaan pian tunnistaa jo moottori- ja polkupyörät. Parkkiruudusta peruutettaessa myös peruutuskamera on suuri apu.

Kehittyneestä tekniikasta huolimatta toivoisi, että näkymä ulos olisi kunnossa. Mikään ei ole turvallisen liikkumisen kannalta tärkeämpää kuin kuljettajan ennakointi ja liikenteen tarkkailu. Ainakin niin kauan, kun vastuu ajamisesta on kokonaan kuljettajalla.