Kun Volkswagenilla niin sanotusti jätteet osuivat pahasti tuulettimeen syksyllä 2015 ja vuosia käynnissä ollut päästömanipulointi paljastui, alkoivat ovet käydä. Pääjohtaja Martin Winterkorn mukaan luettuna iso liuta johtajia sai lähteä. Epäkiitollisen tehtävän jälkien ylimpänä siivoojana sai Matthias Müller, joka siihen saakka oli toiminut menestyksekkäästi Porschen johdossa.

Müller teki hyvää työtä. Vaikka kaikkea jälkihoitoa ei vieläkään ole saatu päätökseen, Volkswagenin voi jo nyt sanoa selviytyneen kriisistä ilman fataaleja seurauksia.

Tapaus on muuttanut yrityksen läpinäkyvyyden ja rehellisyyden jopa kiusallisen tarkaksi. Kriisi oli hyvä muistutus varmasti kaikille muillekin autovalmistajille ja isoille yrityksille, miten yrityskulttuuri saattaa rapautua ja johtaa vakaviin seurauksiin.

Nyt 64-vuotiaan, koko työuransa VW-konsernissa tehneen Müllerin on kuitenkin tullut aika lähteä, kaksi vuotta ennen hänen sopimuksensa päättymistä. Volkswagen tekee perusteellisen organisaatioremontin, jossa yhtiön oman ilmoituksen mukaan tavoitteena on toiminnan tehostaminen ja organisaation selkeyttäminen. Tämä ovat tietysti tuttua jargonia lähes jokaisen yrityksen osalta, mutta Volkswagenin tapauksessa syitä on keskimääräistä mielenkiintoisempaa pohtia.

Konsernin johtoon nousee Dr. Herbert Diess (59). Hän siirtyi Volkswagen-merkin johtoon kesällä 2015 BMW:ltä, jonka palkkalistoilla hän ehti olla melkein 20 vuotta. Hänet sivuutettiin BMW:n pääjohtajavalinnassa, ja hän tuli VW:lle jo ennen päästöskandaalin puhkeamista.

Yleisen saksalaisen tavan mukaan pääjohtajalla on edelleen insinööritausta. Diess on ajoneuvo- ja konetekniikan diplomi-insinööri ja teki myöhemmin väitöskirjan tehdasautomaatioon liittyen.

Volkswagen haluaa selvästi laittaa päälle uuden vaihteen. Müller oli oikea mies johtamaan yhtiö pinnalle päästöskandaalista, mutta hänen paukkunsa alkavat nyt olla käytetty. Hän ei kyennyt hallituksen mielestä muuttamaan yhtiön toimintaa riittävästi, jotta Volkswagen kykenisi kunnolla vastaamaan uusiin haasteisiin.

Urakehitystä ei edistänyt ajoittainen pienempi tai suurempi kitka Volkswagenissa Porsche Automobil Holding SE:n kautta suurinta äänivaltaa käyttävien omistajien eli Porschen ja Piëchin perheen kanssa. Müller ajautui sanasotaan viime aikoina myös 20 prosentin äänivaltaa käyttävän Ala-Saksin osavaltion edustajien kanssa.

Hallitus ja omistajat katsoivat, että Diess oli paras henkilö nousemaan johtoon. Hän osoitti pystyvänsä tekemään isoja ja nopeita muutoksia päästöskandaalin aikana. Esimerkiksi 30 000 työpaikan leikkaus ja miljardien eurojen säästöt eivät olisi onnistuneet keneltä hyvänsä.

Diessin etuna on myös se, että hänellä on sisäpiirin kokemusta muidenkin autovalmistajien toiminnasta. Kaikesta päätellen hän myös osaa toimia jonkin verran diplomaattisemmin kuin Müller, mistä ei Volkswagenin kaltaisessa yhtiössä ole haittaa.

Jokaisen autoyhtiön johtokunnan agendalla ovat nyt sähköautot, liikkuvuuspalvelut ja jakamistalous. Ne kaikki ovat perinteiselle, autojen myyntiin keskittyneelle autovalmistajalle hankalia ja aivan uutta ajattelua vaativia asioita. Siksi autovalmistajat kohtaavat myös aivan uusia, alan ulkopuolelta tulevia kilpailijoita.

On myös selvää, että Volkswagen-konsernin 12 brändin hallinta ja koordinointi ovat vaativa tehtävä, jotta markkinoilla on riittävän kattavasti riittävän houkuttelevia tuotteita, mutta ei liikaa päällekkäisyyttä. Myös päätöksentekoon ja eri merkkien välisen tuotekehityksen nopeuteen haetaan lisää tehoa, sillä massiiviseksi paisuneen konsernin jäykkyydellä ei enää huomenna pärjätä.

Volkswagen on nyt luomassa henkilöautomerkeille kolme divisioonaa nimiltään Volume, Premium ja Super Premium. Näistä ei vielä ole kerrottu tarkemmin, mutta ensimmäiseen kuuluisivat luontevasti Volkswagen, Škoda ja Seat, toiseen Audi ja kolmanteen Porsche, Lamborghini, Bentley ja Bugatti.

Konsernin tuotekehitys on Diessin itsensä vastuulla, myynnistä vastaa Audin johtaja Rupert Stadler ja tuotannosta Porschen johtaja Oliver Blumen.

Koko yhtiö järjestetään kuuteen liiketoiminta-alueeseen ja lisäksi Kiinan markkinoista vastaavaksi osastoksi. Lisäksi kuorma-autoyksikköä ollaan eriyttämässä omaksi pörssiyhtiökseen.

Tarkempia tietoja järjestelystä varmaankin seuraa, mutta yritys ainakin näyttää olevan kova. Voi olla, että lisääkin johtajien vaihdoksia on luvassa.

Müllerin jossain haastattelussa toivoma kansainvälisempi, nuorempi ja enemmän naisia sisältävä johtoryhmä ei ainakaan vielä ole toteutunut. Kaikki yhdeksän johtajaa nimittäin ovat syntyperäisiä saksalaisia, ja vain lakiasioista vastaava johtaja on nainen.

Diessin ensimmäisiä toimia lienee yhtiön siivoaminen, minkä seurauksena ainakin Ducati-moottoripyörävalmistajasta kiinnostuneilla tahoilla voi olla edessään ostajan markkinat.

Diess sanoi myös, että yhteistyökuviot muiden valmistajien kanssa esimerkiksi autonomisten autojen osalta ovat täysin mahdollisia. Myös päästöskandaalin jälkipyykki jatkuu. Tähän mennessä rahaa on mennyt 25 miljardia, ja moni oikeuskäsittely on vielä kesken.

Diessin tehtävälista on siis pitkä, mutta voi olla, että Matthias Müller on tällä hetkellä onnellinen mies.

Vaikka potkut jättiyhtiön johdosta ei koskaan näytä hyvältä, ei hän silti missään nimessä epäonnistunut tehtävässään. Kuluneet kaksi vuotta ovat kuitenkin taatusti olleet hänen työuransa ylivoimaisesti raskaimmat. Yhteistyö Volkswagenin pääomistajien kanssa ei ole aina ollut helppoa, ei myöskään merkittävää valtaa käyttävien ammattiliittojen kanssa – varsinkin kun tunnelma on ollut päästöjupakan vuoksi jo valmiiksi pilalla.

Ensimmäisen kerran tapasin Müllerin vuonna 2011 uuden Porsche 911:n koeajotilaisuudessa Kaliforniassa. Tummaan pukuun pukeutuneiden, tiukasti paperista esitelmänsä lukeneiden alaistensa jälkeen Steve Jobs -tyylisessä poolopaidassa rennosti juttelevaa herraa ei helposti olisi uskonut maailman arvostetuimman urheiluautomerkin isoimmaksi johtajaksi.

Ero muutamassa viime autonäyttelyssä esiintyneeseen harmaaseen, hymyttömään ja syviä uurteita kasvoihinsa saaneeseen herraan on melkoinen. Nyt voi olla hyvä hetki ottaa rennosti, ennen kuin muut autoyhtiöt ryhtyvät tarjoamaan hallituspaikkoja.