Suoratoistopalveluissa ideana on, että sisältö on saatavissa ”on demand” eli ohjelmia voi katsella silloin, kun huvittaa ja itselle parhaiten sopii. Idea on hieno ja se toimii.

Tästä vahvana todisteena on se, että nykyään tv-ohjelmia tulee katsottua vain harvoin niiden varsinaiseen esitysaikaan. Tähän tottuu myös helposti. Näin palvelulle asettuu enemmän odotuksia: ohjelman tulee olla silloin oikeasti saatavilla, kun sitä haluaa katsoa. Jos jostain syystä ohjelman katselu ei onnistukaan, turhautuminen seuraa lähes väistämättä.

Pääsiäisen aikaan oli pidempi vapaan ajan jakso, ja silloin tarjoutui sauma purkaa katsomatta jääneitä ohjelmia. Vaimoni kanssa rupesimme katselemaan Ylen uutta rikossarjaa, kun lapset oli saatu nukkumaan.

Arvata saattaa, että pettymys oli melkoinen, kun Ylen suoratoistopalvelu Areena tökki eikä ohjelma näkynyt kunnolla. Valikko ja infoteksti eivät kadonneet ohjelman pyöriessä alla. Lisäksi latausta ilmaiseva symboli vispasi ruudussa häiritsevästi. Ohjelma oli pakko keskeyttää visuaalisen häiriön takia.

Käynnistimme laitteet uudestaan, mutta ongelma ei kadonnut. Aluksi ajattelimme, että palvelussa on ruuhkaa ja siksi systeemi sakkaa. Areenan Facebook-sivuilta löytyi ilmoitus, että ohjelmien näkymisessä oli ongelmia tietyillä älytelevisioilla. Ilmoituksen mukaan ongelmaa selviteltiin ja ratkaisu menisi pääsiäisen jälkeen. Ongelmat johtuivat Areenan taustajärjestelmissä tehdyistä muutoksista, jotka toimivat tuotantoympäristössä yllättävällä ja virheellisellä tavalla.

Hieman ihmetytti selvityksen laatu, jos ratkaisun aikataulu tiedetään etukäteen. Ongelma johtui päivityksestä, joka oli tehty juuri ennen pääsiäistä. Minkä ihmeen takia päivitys on tehty juuri ennen lomia, juuri kun ihmisillä olisi aikaa katsoa?

Oli pakko katsoa ohjelmat tietokoneen pieneltä ruudulta ja huonolla äänentoistolla.

On niitä teknisiä ongelmia kilpailijoillakin ja vieläpä täysin väärään aikaan. C Morella tapahtui pahin mahdollinen. Formula 1:n Australian-osakilpailun lähetys katkesi kisan viimeisellä kierroksella juuri ennen loppuratkaisua. Loppukliimaksi jäi näkemättä, ja sosiaalinen media täyttyi vihaisilla kommenteilla.

Toisaalta on myös lähes moitteettomastikin toimivia suoratoistopalveluita. Ylikansallinen Netflix on harvemmin pettänyt. Tai sen on yleensä saanut toimimaan käynnistämällä laitteet uudestaan. Netflixin maineen on näissä pelastanut se, että ongelmaa on ollut vaikea paikallistaa pelkästään suoratoistopalvelun viaksi.

Yle Areenakin lähti toimimaan jo seuraavana päivänä. Kuitenkin vahinko oli jo tapahtunut ja palvelulle oli jäänyt ikävä leima. Tällainen unohtuu ajan mittaan, mutta se vaatii skarppaamista palveluntarjoajalta. Raha ilmeisesti ratkaisee tässäkin asiassa.

Ikävää vain jos kotimaiset tarjoajat jäävät kisassa jälkeen taloudellisten resurssien puutteen  –  tai jonkin muun rakenteellisen syyn – vuoksi.

Päivitys 10:55. Jutussa täsmennetty Yle Areenan ongelmien syytä. Jutusta on myös poistettu aiempi spekulaatio, että aiempien asetusten palauttaminen olisi korjannut ongelman.