Suomen autokauppa otti joidenkin merkkien kohdalla elokuussa erikoisen loppukirin, kun syyskuun ensimmäisenä päivänä olivat muuttumassa sekä eurooppalaiset päästömääräykset että yllättäen myös kansallinen autoverotus. Kerralla tapahtui niin paljon, ettei perässä meinannut pysyä.

Toisaalta, elämä jatkuu edelleenkin, vaikka muutoksista on kulunut kohta kaksi viikkoa.

Kerrataanpa, mitä tämän syysmyrskyn pyörteisiin oikein kietoutui.

Tapahtumien ketju alkoi itse asiassa vaikuttaa Suomenkin autokauppaan jo viime syksystä alkaen. Tuolloin EU:ssa myytävien autojen tyyppihyväksynnässä otettiin käyttöön uusi WLTP-mittaustapa, entisen parjatun NEDC:n tilalle. Syyskuusta 2017 alkaen kaikki uudet automallit on pitänyt tyyppihyväksyä uuden mittaustavan mukaisesti.

Nyt vuotta myöhemmin asia konkretisoitui, kun kaikki nekin autot, jotka oli tyypitetty ennen syyskuuta 2017, tulivat uuden mittauksen piiriin. Nyt kaikilla uutena kaupasta ostettavilla autoilla pitää periaatteessa olla WLTP-päästömittauksesta saadut puhtaat paperit.

Tarkalleen ottaen vanhoilla papereilla varustettuja autojakin saa vielä myydä, mutta jokainen myyty auto pitää hyväksyttää Trafilla. ”Häntäluvalla” saa myydä autoja vielä vuoden, mutta niiden osuus saa olla enintään kymmenen prosenttia myynnistä. Siksi jokainen ennen syyskuuta rekisteröity auto oli maahantuojille ja kauppiaille helpotus näistä rajoitteista. Kauppaa kannatti käydä paljon huonommillakin marginaaleilla.

Pyöritystä oli siis ollut odotettavissa jo hyvän aikaa, mutta kun hallitus ja eduskunta väsäsivät kesällä voimaan myös päivitetyn autoverolain, menivät autokauppiaiden kravatit kerralla solmuun.

WLTP-tyyppihyväksytyillä autoilla on nimittäin ollut jo vuoden takaa papereissaan kahdet kulutustiedot ja CO2-päästöarvot: uusi WLTP-arvo (korkeampi) ja siitä ohjelmallisesti muunnettu NEDC-vastine (matalampi). EU-komission suositus oli käyttää alkuun NEDC-muunnosta ja tuoda WLTP-arvot kaikkialla käyttöön vasta vuoden alusta 2019. Mutta Suomessa päätettiin toisin.

Ja koska Suomessa autovero määräytyy CO2-arvon mukaan, oli verotus joko kiristymässä huimasti tai sitten veroprosentit piti laskea uusiksi. Onneksi päädyttiin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Uudet CO2-päästökohtaiset arvot pyrkivät pitämään verotuksen jokseenkin entisellä tasolla, mutta suuripäästöisten autojen verotus kuitenkin käytännössä hieman kiristyi, mitä ennakoiden esimerkiksi Porsche teki elokuussa huipputuloksen.

On myös syytä mainita, että joissakin autoissa verotus laski, kun WLTP-arvon ero muunnettuun NEDC-arvoon verrattuna olikin verottajan oletusta pienempi.

Myös autovalmistajat ovat saaneet rehkiä. Kaikki myynnissä olevat automallit on pitänyt mittauttaa uusiksi, jotta niille on saatu WLTP-testin mukaiset kulutus- ja päästölukemat. Uusi standardi myös vaatii, että kaikki auton ajovastuksiin vaikuttavat varusteet pitää huomioida mittauksissa, eli mitattavia variaatioita on ollut paljon aiempaa enemmän.

Joissakin malleissa tämä on näkynyt varustetarjonnan kapenemisena, tai yksittäisistä lisävarusteista on siirrytty aiempaa selvemmin varustepaketteihin.

Viralliset CO2-arvot ovat nyt väistämättä suuremmat, minkä vaikutuksista kiistellään EU:n tasolla varmasti vielä pitkään. Mutta tyyppihyväksyntöjen läpäisemiseen CO2-arvolla ei ole vaikutusta. Muilla päästöillä, niin sanotuilla säännellyillä päästöillä, sen sijaan on. Testi vaikeutui, ja polttoainetta kuluu enemmän, mutta säänneltyjen päästöjen raja-arvot pysyivät ennallaan. Siksi monia autoja on pitänyt päivittää teknisesti, jotta WLTP-testistä pääsee ylipäätään läpi.

Vuosimallin 2019 autoissa voi olla aivan erilaiset moottorit kuin vuosimallissa 2018, ja esimerkiksi bensiinimoottoreiden hiukkassuodattimet yleistyivät nyt kuin taikaiskusta. Suorasuihkutusmoottoreiden hiukkaspäästöt ovat nimittäin olleet jo vuosien ajan korkeammat kuin hiukkassuodattimilla varustettujen dieselien. Uusissa dieseleissä taas NOx-päästöjä taltutetaan aiempaa perusteellisemmin menetelmin.

Uuden auton ostajalle WLTP-mittaus näkyy siinä, että oman auton virallinen CO2-päästö ja siitä lasketut kulutukset vastaavat aiempaa paremmin todellisuutta. Mutta arvot saa monissa tapauksissa tietoon vasta, kun auto on valmistunut ja luvut on kirjattu autokohtaiseen CoC-todistukseen.

Ennakkotieto kulutus- ja päästöarvoista voi olla jopa aikaisempaa vaikeammin löydettävissä. Entisten kaupunki-, maantie- ja yhdistetyn kulutuksen tilalla on yleensä vain yhdistetyn kulutuksen arvo, ja siinäkin voi olla suuri vaihteluväli tyyliin 6,5-6,9 l/100 km tai 148-158 g/km. Ja jos sattuu löytämään tarkemmin jaoteltua tietoa, arvoja voikin olla viisi tai kuusi: englanniksi low, medium, high, extra high ja combined sekä toistaiseksi vähemmän esiintynyt weighted combined.

Kuluttaja saa takuulla aiempaa tarkempaa dataa, mutta huomattavasti vaikemmin tavoitettavassa ja pureskeltavassa muodossa. Mutta jos vertaileminen tuntuu vaikealta, niin kannattaa muistaa, että fysiikan lakien voimassa ollessa isot ja tehokkaat autot kuluttavat enemmän energiaa, ja tämä pätee myös sähköautojen, kaasuautojen tai vetyautojen välisessä vertailussa.

Yhteenvetona vielä: WLTP-matka alkoi jo vuosi sitten, mutta loppukiri nähtiin vasta nyt.

Jotkut myivät kesällä vanhoja varastojaan hyvillä tarjouksilla, jotta häntälupien tarve minimoitiin. Suomen verottaja otti heti käyttöön uuden mittauksen mukaiset WLTP-arvot, vaikka muu Eurooppa sinnittelee NEDC-muunnoksilla vuoden loppuun saakka. Verotus yritettiin pitää entisellään, mutta käytännössä muutoksia tapahtui molempiin suuntiin. Suuri osa autoista uudistui vuoden mittaan myös teknisesti, koska vanhoina versioina niiden säännellyt päästöt olisivat ylittäneet raja-arvot. Ja kuluttajalle on tarjolla tarkempaa tietoa, mutta vaikeammin saavutettavassa muodossa.

Häntälupien lisäksi häntinä roikkuvat vielä myös verottajalta roikkuvat asiat. Ennen veromuutosta tilattuihin autoihin voi nimittäin käyttää vielä vanhoja CO2-arvoja, jos niillä auto tulee halvemmaksi ostaa. Lisäksi, kun syyskuussa otettiin käyttöön uudet WLTP-veroprosentit, niin niitä alennetaan vuosia sitten päätetyllä tavalla taas vuoden vaihteessa, kuten on tehty jo parina viime vuonnakin.

Vuoden vaihteessa myös julkistetaan veroprosentit, joilla uusia autoja verotetaan vuoden 2020 alussa. Näiden arvojen määrittelemiseksi tehdään tämän syksyn mittaan tutkimusta siitä, mille tasolle WLTP-arvot todellisuudessa asettuvat vanhoihin NEDC-lukuihin verrattuna.

Ja pistokokeen tästä aiheesta järjestämme huomenna!

Ei vaineskaan…