Todettakoon heti alkuun, että voi olla järkevää suhtautua hyvin kriittisesti ulkomaiden laatututkimuksiin ja katsastustilastoihin.

Auton käyttäjät ja käyttö vaihtelevat hyvin paljon maittain, ja katsastustilastoihin vaikuttavat merkittävästi merkkiorganisaatiot, jotka ovat maakohtaisia.

Toisaalta samat autot ovat kärjessä ja pohjalla eri maissa, joten ehkä J.D. Powerin vuoden 2018 Initial Quality Study jotain kertoo. Ensinnäkin uusien autojen laatu on parantunut neljänä peräkkäisenä vuonna. Tutkimuksessa kerätään ostajien kokemuksia autostaan 90 päivän omistuksen jälkeen.

Laatua mitataan kahdeksalla osa-alueella ja mitä pienempi numero, sitä parempi laatu. Numero nimittäin ilmoittaa ongelmat sataa autoa kohden.

Tänä vuonna kärjessä olivat Hyundain luksusmerkki Genesis (68), Kia (72) ja Hyundai (74). Niiden jäljessä olivat Porsche (79), Ford (81) ja Chevrolet (82).

Yksinkertaisuus ja korkea laatu nostavat huipulle. Vaikea tietoviihdejärjestelmä tai hankalasti käytettävät kuljettajaa avustavat järjestelmät voidaan kokea vioiksi.

Keskiarvo 33:n tutkimuksessa olleen merkin kesken oli 93, ja huonoimpia olivat Land Rover (160), Jaguar (142) sekä Volvo (122). Ylellisissä autoissa on enemmän varusteita, ja jos niitä ei osaa heti käyttää, auto koetaan vialliseksi.

Malleittain autot jaettiin kahteenkymmeneen luokkaan. Kolmetoista eri merkkiä sai ykkössijan parin luokan päättyessä tasapeliin. Kolme ykkössijaa saivat BMW ja Nissan, kun taas Chevrolet, Ford, Kia ja Lincoln keräsivät kaksi ykkössijaa. Kiinalaisten autojen nykyisestä laadusta kertoo paljon se, että siellä valmistettava Buick Envision voitti oman luokkansa.