Ladattavien kodinlaitteiden lisääntyessä myös laturikaaos näyttää vain kasvavan. Yhteistä akkustandardia ei ole näkyvissä.

Akkukäyttöisten laitteiden laturit pitäisi saada yhteensopiviksi.

Jokaisella valmistajalla on laitteissaan oma akkupaketti ja siihen erityisesti suunniteltu laturi. Nurkissa lojuu jo nyt läjäpäin erilaisia latureita, joiden kohdelaitteesta ei ole enää havaintoa. Liian harvoja akkukäyttöisiä kodinlaitteita pystyy lataamaan samalla laturilla. Saman valmistajan eri laitteetkin vaativat usein omat laitekohtaiset laturit.

Nykyisten litiumioniakkujen huolimaton lataaminen lisää myös onnettomuusriskiä. Akku pitää ladata älykkäällä laturilla, joka tunnustelee ladattavan akun lämpötilaa ja latauksen edistymistä. Esimerkiksi edullinen yleiskäyttöön tarkoitettu tarvikelaturi voi kuumentaa akun ja aiheuttaa tulipalon vaaran.

Akku on kulutustavaraa

Akkukäyttöisen laitteen käyttöikä saattaa jäädä verkkosähköä käyttävää lyhyemmäksi, jos akku rakennetaan laitteseen kiinteäksi, eikä sitä voi helposti vaihtaa. Vaikka tuotteen takuu olisi kaksi vuotta, takuu ei yleensä kata akkua. Merkkihuollossa uuden akunvaihto maksaa lähes uuden laitteen verran. Akkukennoja on toki myytävänä ja tee se itse -henkilö vaihtaa uudet kennot akkuun käden kääntäessä itsekin – tottakai laitteen jatkotakuu raukeaa.

Valmistajat ovat pitkään revitelleet ottotehoilla ja tehokkailla käyntiäänillä, jotka nyt tiukoin EU-asetuksin laitettiin kuriin.

Työkaluissa ja puutarhalaitteissa yhteensopivat ja vaihdettavat akut ovat jo arkipäivää, mutta sama suuntaus ei ainakaan toistaiseksi ole levinnyt yleisesti kodinlaitteisiin.

Yksi syy on todennäköisesti kodinlaitteissa käytettävien akkujen koko- ja tehoerot. Esimerkiksi ikkunapesurin tehontarve on vähäinen, jolloin tullaan toimeen pienellä akulla. Akkukäyttöiseen imuriin on taas saatava kunnon imuteho, kuten verkkokäyttöisessäkin on. Roskat on siirrettävä vauhdilla pölysäiliön perukoille asti. Ikkunapesurin akku koostuukin vain yhdestä kennosta, kun imurissa voi parhaimmillaan olla jopa yhdeksän kennoa samassa akkupaketissa.

Toinen on syy on varmasti akun hinta. Esimerkiksi Kärcherin kallein ikkunapesuripaketti sisältää vara-akun, joka nostaa kokonaishintaa reilun kolmanneksen ylöspäin. Muissa valmistajan malleissa akku ei ole vaihdettavissa. Sama tilanne on myös muilla valmistajilla, kuten esimerkiksi Electroluxilla. Kätevästi itse vaihdettava uusi varsi-imurin akkupaketti maksaa reilun kolmanneksen koko imurin hinnasta.

Suorituskykyisiä ja 
enemmän automatiikkaa

Akkukäyttöisten siivouslaitteiden imukyky on kohentunut huomattavasti, ja uudet laitteet päihittävät usein jo vanhemmat verkkovirtalaitteet. Muutama vuosi takaperin robotti-imuri vain siirsi pölyt ja roskat paikasta toiseen. Nykyiset robotti-imurit tekevät työnsä tehokkaasti ja todella imevät roskat säiliöön. Sama pätee myös uusiin varsi-imureihin.

Akkukäyttöisiin siivouslaitteisiin on tullut myös akkua säästävää automatiikkaa. Imuri tunnistaa erilaiset pinnat ja mukauttaa imutehon sopivaksi. Lisäksi automatiikka säätää harjasosan parhaaseen asentoon. Paksu matto tarvitsee puhdistukseen suuremman tehon kuin parketti. Oikea imuteho kohteen mukaan parantaa puhdistusta ja pidentää akun toiminta-aikaa.

Muutama valmistaja on jo ilmoittanut, etteivät he valmista enää perinteisiä perässä vedettäviä, verkkosähköllä toimivia imureita. Osasyynä lopettamiseen voi olla uudet EU:n energiasäännökset.

Valmistajat ovat pitkään revitelleet ottotehoilla ja tehokkailla käyntiäänillä, jotka nyt tiukoin EU-asetuksin laitettiin kuriin. Imureiden sähköverkosta ilmoitetut ottotehot olivat aikaisemmin jopa 2 000–2 200 wattia. Nykyään maksimilukema on rajoitettu 900 wattiin. Mainostamiskeinot on löydettävä muualta.

 EU-asetuksin pyritään puuttumaan myös kodinkoneiden kestoikään. Asetuksen kriteereitä tai aikataulua ei ole vielä tarkemmin määritetty. Tavoitteena on, että kuluttajat voisivat ostaa kestävämpiä ja korjattavampia tuotteita tulevaisuudessa. Arvion mukaan nykyisten kodinkoneiden keskimääräinen kestoikä on 5–7 vuoden paikkeilla. Akkukäyttöinen laite väsähtää todennäköisesti kertakäyttöisenä huomattavasti aikaisemmin. Akun tulisi siksi olla vaihdettavissa – toivottavasti valmistajat myös päätyisivät yhteensopiviin akkuihin tai edes latauslaitteisiin.