Tekoälyllä varustetut robotit alkavat viedä työpaikkoja opettajilta jo kymmenen vuoden kuluessa, uskoo Buckinghamin yliopiston varakansleri Sir Anthony Seldon.

Seldonin mukaan älykkäät tietokoneet tulevat mullistamaan yksilöllisen opetuksen muuttaen koko opetusjärjestelmän rakenteen perusteellisesti.

”Oppilaiden yksilölliseen oppimistyyliin ja -tahtiin sopeutuvat tietokoneet tekevät perinteisen akateemisen opetuksen käytännössä tarpeettomaksi”, Seldon toteaa The Telegraphille.

Piilaaksossa parhaillaan kehitettävät ohjelmistot lukevat oppilaiden aivotoimintaa ja kasvonliikkeitä sopeuttaen opetusmetodinsa oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin.

”Laite tuntee oppilaan ja tietää, mikä saa tämän innostumaan intellektuellisesti… Jokaisella oppilaalla on siis paras mahdollinen opettaja, joka on oppilaan kanssa koko oppimismatkan ajan”, Seldon maalailee.

Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että opettajien toimenkuva muuttuu melko radikaalisti. Seldonin näkemyksen mukaan opettajat ovat tulevaisuudessa valvovassa asemassa. He seuraavat oppilaiden kehitystä ja tarjoavat heille tukea.

Tekoälyavusteisen opetuksen tehokkuuden ansiosta koulun penkillä käytetty aika putoaisi vain kolmannekseen nykyisestä.

”Uskon tämän tapahtuvan kymmenen vuoden kuluessa. Tällaisen opetuksen vaikutus tulee olemaan massiivinen.”