Sähköautoilla on tapana herättää tunteita. Vaikkei puhuttaisi edes Teslasta, johon liittyy jopa uskonlahkon tyyppisiä piirteitä, on sähköautoista hankalaa kommunikoida neutraalisti. Jo väittelyn parissa ensimmäisessä lauseessa nousevat esiin rajallinen toimintamatka, kova hinta, latauspaikkojen etsintä ja päästöttömyys. Pian päästään sähköntuotannon eri muotoihin sekä akkujen raaka-aineisiin ja kierrätettävyyteen.

Jos unohdetaan hetkeksi nämä kysymykset ja puhutaan sähköautosta ihan normaalina autona.

Kokeilin nimittäin äskettäin uutta Nissan Leafiä. Muutaman kuukauden sähköautotauon jälkeen palautui heti ensimmäisessä liikkeellelähdössä mieleen, miksi sähköautolla ajamisesta tulee niin hyvä mieli.

Perinteinen, 1800-luvun jälkipuoliskolla kehityskaarensa alkanut polttomoottoriauto on jalostunut erittäin monimutkaiseksi tuotteeksi, joka kuitenkin insinöörien jumalaisen ammattitaidon seurauksena on saatu toimimaan yllättävän hyvin. Samojen vuosikymmenten aikana lukuisat autoilijasukupolvet on opetettu käyttämään auton monimutkaisia laitteita. Pelkkään auton liikkeellesaamiseen vaaditaan kaikkien raajojen käyttöä.

Otetaan esimerkiksi vaihteisto. Sehän on autossa vain siksi, että polttomoottori on oikeastaan aika kelvoton laite autokäyttöön. Polttomoottorin ominaisuuksiin kun kuuluu, että se tuottaa voimaa vasta pyörintänopeuden kohotessa, ja parhaan hyötysuhteensa se antaa vasta melko korkeasti kuormitettuna. Käyttökelpoinen pyörintänopeusalue on kapea, joten se täytyy vaihteiston avulla sovittaa ajonopeuteen.

Kasvaneet taloudellisuusvaatimukset ovat johtaneet aina vain monimutkaisempaan tekniikkaan eli vaihdelukumäärien kasvatukseen ja sammutusautomatiikan käyttöön. Silti lopputulos on se, että vaikka hyvän dieselmoottorin hyötysuhde on yli 40 prosenttia, todellisessa ajossa polttoaineen energiasta vain kymmenkunta prosenttia saadaan käytettyä liikkumiseen. Ja sitten tulevat vielä haitalliset päästöt ja niiden vähentämiseen käytetty tekniikka.

Sähkömoottorissa suurin vääntömomentti on käytössä jo heti nollakierroksilta lähtien eli silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Vaihteistoksi riittää yleensä vain pelkkä alennusvaihde, ja koko käytettävä ajonopeusalue saadaan katettua ilman vaihteistoa.

Käytännön seuraus tästä on se, että sähköauto lähtee kokemattomankin kuljettajan käsissä liikennevaloista hätäisesti. Normaalissa autossa ensin moottori käynnistyy, sitten pitää kytkeä vaihde ja yrittää saada auto kytkimen ja kaasun yhteispelillä onnistuneesti liikkeelle. Edes automaattivaihteinen auto ei pärjää sähköautolle.

Hyvä esimerkki tekniikan eroista on samaan aikaan Nissan Leafin kanssa koeajettavana ollut, ilman lisävarusteitakin 93 000 euron hintainen Audi A7 50 TDI. Siinä on hienolta kuulostava ja taatusti insinöörityötä vaatinut 48 voltin kevythybriditekniikka. Moottori sammuu jo ennen pysähdystä ja jarrutusenergiaa taltioidaan erilliseen akkuun.

Hihnakäyttöisen startti-generaattorin avulla autoa ei kuitenkaan saa liikutettua sähköllä. Siis jo metrin siirtoa varten käynnistyy kolmilitrainen V6-dieselmoottori, momentinmuunnin luistaa, ja vasta sitten mennään – mutta haluttaessa tietysti aika lujaa. Nissan Leaf on kuitenkin etäällä siinä vaiheessa, kun Audissa on tarpeeksi vääntömomenttia liikkeellelähtöön.

Toki Audiltakin on pian tulossa oma sähköauto, joka epäilemättä on sarjassaan erinomainen laite – ja todennäköisesti puolestaan jättää Nissan Leafin jo lähdössä taakseen.

Sähköautot yleistyvät vääjäämättömästi, mutta muutoksen nopeus on vaikeasti ennustettavissa. Paikalliset päästöt vähenevät, mutta kannattaa muistaa, että jos autoja on tiellä sama määrä, ruuhkat pysyvät samanlaisina riippumatta siitä, mitä polttoainetta autot käyttävät.

Liikennevaloesimerkki kuitenkin antaa syyn ennustaa, että liikenteen sujuvuus paranee, koska sähköautot lähtevät pysähdyksen jälkeen liikkeelle niin helposti ja nopeasti, kuljettajan taidoista riippumatta.

Ripeä ja välitön kiihtyvyys on myös hauskaa (ainakin kuljettajasta), ja siitä voi nauttia hyvällä omallatunnolla, koska ison osan energiasta saa takaisin akkuun seuraavassa jarrutuksessa.