Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 
***

Olin vuonna 2009 Saksassa tutustumassa Porsche Panameraan, joka oli silloin täysin uusi.

Se oli kesäkuuta, joten Saksassa oli jo varsin lämmin ja aurinkoinen sää.

Toisena testipäivänä heräsimme suru-uutiseen, Michael Jackson oli kuollut. Sain kuulla asian toimittaja Toni Jalovaaralta, joka kanssa jaoimme testiauton. Autokunnassamme oli myös Porschen silloinen tiedottaja Terhi Heloaho.

Lähdimme heti aamiaisen jälkeen liikkeelle. Itse asetuin ohjauspyörän taakse, Toni otti kartanlukijan paikan ja Terhi valtasi takaistuimen. Edessämme oli 80 kilometriä moottoritietä, joka oli poikkeuksellisen vähäliikenteinen.

Allamme oli Turbo-malli, jonka huippunopeus on valmistajan mukaan 303 km/h.

Joku meistä ihmetteli ääneen, ”onnistuisikohan 300 kilometrin tuntinopeuden rikkominen?” Ja jostain syystä kaikki innostuivat asiasta, joten ryhdyin toimeen.

Moottoritie oli poikkeuksellisen mutkainen, mutta leveyttä oli riittävästi.

Panamera kiihtyi 280 km/h:n nopeuteen vaivattomasti, mutta tämän jälkeen alkoi piinaava odotus.

Kyseisellä nopeudella auto etenee lähes 90 metriä sekunnissa, joten vähäisestä liikenteestä huolimatta tehtävä ei ollut helppo. Aina tuli joku eteen, ja moottoritieosuuskin uhkasi pian päättyä.

Sitten seurasi pitkä oikealle taittuva alamäki, ja näkyvyyttä oli yli kilometrin. Meillä oli jo mäen harjalla tuo helposti tavoitettu 280 km/h, joten kaikki näytti hyvältä.

295:n jälkeen numerot lisääntyivät niin rauhalliseen tahtiin, että Toni ja Terhi laskivat ääneen niiden nousua. Kun kolmesataa oli vihdoin täynnä, kuului ohjaamossa samanlainen huudahdus, kun Suomen tehdessä johtomaalin Ruotsia vastaan jääkiekon MM-finaalissa.

Myös jälkilöyly oli suoraan kuin urheilumaailmasta.

Asiasta keskusteltiin kollegoiden kanssa vielä kotimatkalla, ja seuraavana päivänä Iltalehti hehkutti, kuinka Porsche Panamera oli kulkenut Tekniikan Maailman autotoimittajan komennuksessa yli KOLMEASATAA!


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Tullivirkailija löysi salkustani yhdet alushousut, sukat ja pussillisen kolikoita – Hänellä heräsi nopeasti kysymys

Noudatin nopeusrajoituksia liiankin tunnollisesti – Seuraavaksi olin poliisin ruumiintarkastuksessa kuin mikäkin gangsteri

”Morsian” pitää aina pestä ennen palautusta – Tässä kohtaa taksikuskimme höristi korviaan

Näin sain lempinimekseni Fågel-Robbe – puusta löytyi merkkejä yli kahden metrin korkeudesta

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään