Kun asiakas klikkaa itsensä Vantaan nettisivujen kautta suun terveydenhuollon sähköiseen järjestelmään, hän päätyy tekoälyn asiakkaaksi. Algoritmi suorittaa ensimmäisen arvion hoidon tarpeesta ennen kuin asiakas on vielä ollut yhteydessä hoitohenkilökuntaan.

Potilaan täyttämän oirekartoituksen perusteella hoitohenkilökunta ottaa potilaaseen yhteyttä viimeistään seuraavana arkipäivänä. Jos oireet viittaavat kiireelliseen vaivaan, algoritmi kehottaa potilasta hakeutumaan hoitoon heti. Digipalvelun avulla asiakas voi ottaa yhteyttä ajanvaraukseen 24/7.

Uusi tekoälyyn pohjautuva järjestelmä on ollut suosittu etenkin iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin aikoja ei jaeta puhelinpalvelun kautta. Puhelinaikoina se purkaa jonoja, kun osa asiakkaista siirtyy asioimaan sähköisesti.

Vantaan Suun terveydenhuollon liikelaitoksen kehittämistehtävistä vastaava erityisasiantuntija Hanna-Mari Kommonen uskoo, että uusi järjestelmä palvelee asiakkaita entistä paremmin.

”Asiakkailla on selvästi ollut tarvetta sähköiselle asioinnille sellaisina aikoina, kun se sopii heille itselleen parhaiten. Puhelinpalvelut ovat olleet aika ruuhkaiset”, Kommonen sanoo.

Uudesta palvelusta on sekin hyöty, että järjestelmään kirjatut tiedot ovat potilaan tullessa vastaanotolle hoitohenkilökunnan nähtävänä, eikä potilaan tarvitse enää kerrata niitä uudestaan.

Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa Klinik Healthcare Solutions. Sen tuottama sähköinen hoidon tarpeen arviointi on otettu käyttöön myös Keski-Suomen Seututerveyskeskuksissa, Seinäjoella ja Janakkalassa.