Hispano-Suiza kuului eurooppalaisten automerkkien aatelistoon, mitä äskettäin huutokaupassa olleen yksilön mallinimi vielä korosti.

Nimen antaminen automallille on haastava tehtävä, sillä sen pitäisi olla iskevä ja kaikkiin kulttuureihin ja kieliin sopiva. Hyvä esimerkki hankalasta mallinimestä on Hondan Fit, jonka käytön Euroopassa ruotsalaiset tyrmäsivät ikävän konnotaation takia. Samalla tavalla Mitsubishin Pajero myydään espanjankielisissä maissa Monterona, sillä Pajero tarkoittaa itsekseen seksiä harrastavaa henkilöä. Paljoa sen onnistuneempi ei ollut Chevroletin Novakaan, sillä espanjaksi nimi luetaan no va, toisin sanoen ei kulje.

Tuulet ja kaupungit on lainattu kertomaan autojen malleista, mutta helpoin tapa on edelleen persoonaton numero- tai kirjainyhdistelmä. Auton historian reilun sadan vuoden aikana harva malli on saanut kunnian kantaa kuninkaan nimeä, mutta Hispano-Suizan Alfonso XIII on sellainen.

Nuori Espanjan kuningas Alfonso XII oli innokas autoilua harrastava herrasmies, jolla oli läheinen suhde Hispano-Suizaan. Hän omisti reilut 30 Hispano-Suiza-merkkistä autoa ja ajeli niillä ympäri Eurooppaa. Niinpä yhtiö kunnioitti merkittävää asiakastaan nimeämällä 15T-mallin uudelleen Alfonso XIII:ksi.

Amelia Islandilla RM Auctionsin järjestämässä huutokaupassa myytiin yksi neljästä vuonna 1913 valmistetusta yksilöstä. Siinä on 3,6-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, joka kehittää 47 kW. Nykymittapuun mukaan ei siis kovin paljoa, mutta omana aikanaan kyseessä oli superauto, joka saavutti lähes 130 km/h huippunopeuden. Autoon kuuluu kaksi koria, kuvamme talvikäyttöön tarkoitettu ja kesää varten rakennettu avoimempi kori.

Hispano-Suiza Alfonso XIII:sta tarjottiin 575 000 dollaria, mikä ei riittänyt kaupan syntymiseen.