Kiinalaisten innostus katumaastureihin starttasi toden teolla vuosituhannen vaihteen jälkeen, ja niiden suosio kasvaa jatkuvasti. Eikä ostajille kelpaa mikä tahansa, vaan mallia on uudistettava lyhyin väliajoin.

Paikka rekisteröintitilaston huipulla ei välttämättä ole myyntiä vahvistava asia, sillä yksilöllisyys on nousemassa kunniaan. Toisin sanoen pienemmät merkit pääsevät hyvin markkinoille, kun kaikki eivät halua ajaa erittäin hyvin menestyvällä Haval H6:lla.

Ehkä hämmästyttävin piirre kiinalaisilla automarkkinoilla on uusien merkkien määrä. Moni valmistaja uskoo siihen, että esittelemällä päämerkin rinnalle uusia merkkejä se onnistuu kasvattamaan myyntiään. Tätä yritettiin Kiinassa jo 2000-luvun puolessa välissä, ja silloin kokeilu epäonnistui. Jostain syystä nyt uskotaan, että tilanne on toinen. Yksi asia onkin muuttunut: henkilöautojen markkinat ovat kasvaneet kymmenessä vuodessa kolminkertaisiksi.

Vaikka erikokoiset katumaasturit hallitsevat markkinoita, kiinalaiset ostavat edelleen myös perinteisiä henkilöautoja. Ja nimenomaan niitä porrasperäisiä sedaneita. Jotkut valmistajat ovat esitelleet viisiovisia viistoperäisiä malleja, mutta niiden menekki on aika vähäistä. Farmariautot koetaan Kiinassa samalla tavalla pakettiautoiksi kuin Suomessa 1970-luvulla piilofarmarikauden jälkeen. Niitä on kuitenkin hiljalleen tulossa markkinoille ja ne saattavat olla seuraava muoti-ilmiö.


Baojun 360

BAOJUN 360 kilpailisi Eurooppaan tullessaan Dacia Logan MCV:n kanssa eli se on jotain farmari- ja tila-autojen väliltä. Akseliväliä autolla on 2,75 metriä ja kori on vähän yli 4,6 metrin mittainen. Sisällä on tilaa kolmessa rivissä kuudelle matkustajalle ja valmistajan mukaan erilliset istuimet toisella rivillä varmistavat kaikille riittävät tilat. Uutuuden hinnat alkavat Kiinassa 60 000 juanista eli noin 8 000 eurosta.


Change Q7

BEIJING AUTO CHANGE Q7 ei mallinimestään huolimatta vedä vertoja Audin vastaavalle mallille. Keskikokoinen katumaasturi on vakiona viisipaikkainen ja siihen saa kolmannen istuinrivin lisävarusteena. Moottorina on kiinalaisissa nykyautoissa erittäin yleinen Mitsubishi-peräinen 110 kilowattia kehittävä 1,5-litrainen bensiiniturbo.


Brilliance V7

BRILLIANCE V7 tulee vihdoin myyntiin pitkän odottelun jälkeen. Se liittyy 7-paikkaisten vähän kookkaampien katumaasturien joukkoon. Yhtiöllä on yhteisyritys BMW:n kanssa, mistä juontaa uuden 1,6-litraisen turbomoottorin sukulaisuus BMW:n voimanlähteisiin. Kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston sijaan voi ottaa 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston.


BYD QIN

BYD QIN alleviivaa yhtiön muotoilujohtaja Wolfgang Eggerin aikakaudella luotujen viimeaikaisten mallien onnistunutta linjaa. Niin sanottujen perinteisten henkilöautojen luokkaan hyökkäävä Qin tulee aluksi myyntiin hybridinä ja sähköauto seuraa pian perässä.


Changhan CS75

CHANGAN CS75 uudistettiin, jotta sen menestys jatkuisi. Vuonna 2017 malli oli kahdenkymmenen suosituimman joukossa 240 000 kappaleen myynnillään. Kauneusleikkauksen ohella tärkeä lisä mallisarjaan on lataushybridi.


Chenghan Eado

CHANGAN EADO tarjotaan asiakkaille sekä viisto- että porrasperäisenä. Eurooppalaisittain katsottuna auton muodot ovat varsinkin päivityksen jälkeen aivan modernit, mutta Kiinassa myynti oli viime vuonna jyrkässä alamäessä katumaasturien puristuksessa.


Chery Tiggo 8

CHERY TIGGO 8 liittyy merkin suurimpana mallina kasvavaan 7-paikkaisten katumaasturien joukkoon. Cheryn myynti putosi viime vuonna, mutta uuden mallin avulla haetaan puhtia ja parempaa menestystä. Uuden lippulaivan hinnat alkavat 98 800 juanista eli noin 13 000 eurosta.


COS 1

COS 1 kasvattaa Changanin valikoimaa, sillä yhtiö on perustanut uuden merkin. COS:in määritelmä on, että se tekee järkevänhintaisia ylellisiä katumaastureita. Tuolla samalla tavalla voisi kuvailla useita muitakin viimeaikaisia uusia kiinalaismerkkejä, kuten Borgwardia ja WEY:tä. Moottorina on 130 kilowattia kehittävä 1,5-litrainen turbo kuusivaihteisen automaatin kera.


Dongfeng Fengxing T5

DONGFENG FENGXING T5 edustaa uutta kiinalaista tyylikkyyttä. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla myyntiin tulevassa varsin kookkaassa katumaasturissa on ainakin keulan osalta vähän yhteistä uuden Volkswagen Touaregin kanssa. Kiinassa uskotaan aiempaa pienempiin iskutilavuuksiin, minkä takia autossa on 1,6-litrainen bensiiniturbo.


FAW Senya R9

FAW SENYA R9 erottuu massasta ainakin komealla etusäleiköllään, jonka puhdistaminen ei ole ihan helppoa. Autossa on paikat seitsemälle matkustajalle ja moottorina on 1,2- tai 1,5-litrainen bensiiniturbo.


Haima S5

HAIMA S5 perustuu yli kymmenen vuoden takaiseen Mazda Triubteen, sillä kiinalaisvalmistaja teki pitkään Mazdan malleja. Keulan uudella ilmeellä vanha malli saatiin paljon modernimman näköiseksi, mikä toivottavasti houkuttelee asiakkaita. Se olisi tarpeen, sillä niin S5:n kuin koko merkin myynti on jyrkässä alamäessä.

Haval F5

HAVAL yllätti sillä, että osastolla oli ainoastaan yksi uusi malli, joka sekin oli lainaa Great Wallin uudelta katumaasturimerkiltä. Uusi F5 nimittäin on melkein yksi yhteen sama auto kuin WEY VV5. Eli ensin Great Wall perustaa uuden ylellisemmän WEY:n Havalin yläpuolelle ja sitten se lainaa WEYL:tä mallin Havalin mallistoon. Moottoriksi voi valita 1,5- tai 2,0-litraisen turbon.


SWM 01

SWM 01 kuuluu Brillianceen ja yllättäen auton ensiesittely järjestettiin kolme viikkoa ennen Pekingin autonäyttelyä Italiassa. Yhtiön toimitusjohtajan mukaan Italia on merkin kotimaa, vaikka niin suunnittelu kuin valmistus tapahtuu Kiinassa. Linkki Italiaan tulee siitä, että Shineray on yksi Kiinan suurimmista moottoripyörävalmistajista, joka osti vuonna 2014 italialaisen SWM-moottoripyörämerkin. Nyt kirjaimet tarkoittavat sanoja Start, Win, More.