Saksalaiset autojätit rahoittivat vuonna 2014 erikoista tieteellistä tutkimusta, jossa kymmenen piirrossarjoja katsovaa apinaa joutui hengittämään dieselautojen pakokaasuja, kirjoittaa The New York Times.

Tutkimuksen tarkoitus oli todistella, että Volkswagenin dieselautojen päästöt eivät olleet haitallisia terveydelle.

Tutkimuksessa kuitenkin käytettiin Volkswagenin autoa, jossa oli mukana yhtiön huijausohjelmisto, joka tunnisti auton olevan testitilanteessa ja vähensi päästöjä sen vuoksi.

The New York Times on käynyt läpi Volkswagenin päästöskandaaliin liittyviä dokumentteja ja löytänyt sieltä tietoja tutkimuksesta, jota ei ole aiemmin kerrottu julkisuudessa.

Lehti kertoo, että Volkswagenin, Daimlerin ja BMW:n rahoittama tutkimusryhmä European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector eli saksalaisilla alkukirjaimillaan EUGT palkkasi tutkijoita tekemään tieteellisiä tutkimuksia, joiden tarkoitus oli esittää myönteisiä tutkimustuloksia dieselmoottoreiden päästöistä.

Tutkimusten tarkoitus oli The New York Timesin mukaan ”vaikuttaa poliittiseen keskusteluun ja säilyttää dieselpolttoaineen veroedut”.

Lehden haastattalemat asiantuntijat vertaavat tutkimusryhmää siihen, että tupakkayhtiöt ovat aikoinaan rahoittaneet tutkimuksia, joiden tarkoitus on ollut vähätellä tupakan terveysriskejä.

Yksi tutkimusryhmän toteuttamista tutkimuksista tehtiin vuonna 2014 Albuquerquessa. Tutkimuksen oli tarkoitus haastaa Maailman terveysjärjestö WHO:n vuonna 2012 tekemä väite, jonka mukaan dieselmoottoreiden synnyttämät päästöt ovat karsinogeenisiä eli syöpäriskiä aiheuttavia.

Tutkimuksen toteutti The Lovelace Respiratory Research Institute. Siinä verrattiin uuden Volkswagen Beetlen päästöjä vuoden 1999 Fordin dieselautoon. Testissä käytettiin kymmentä makakiapinaa.

Autoja ajettiin rullilla, ja niiden pakoputkista imettiin pakokaasuja, jotka ohjattiin kammioihin, joissa apinat olivat. Jotta apinat pysyisivät rauhallisina, tutkijat näyttivät apinoille televisioista piirrettyjä, joista ne pitivät kovasti.

Tutkijat eivät kuitenkaan tienneet, että Volkswagenin autossa oli huijausohjelmisto, joka vähensi auton päästöjä huomattuaan olevansa testitilanteessa.

Tutkimusta ei ole koskaan julkaistu, The New York Times kirjoittaa. Erikoista kyllä, EUGT:n johdosta hätisteltiin Lovelace Respiratory Research Institutea julkistamaan apinakokeen tuloksia vielä vuonna 2016, vuosi päästöskandaalin paljastumisen jälkeen.

Volkswagen, Daimler ja BMW puolustavat lausunnossaan EUGT:n työtä ja toteavat sen olleen tieteellisen täsmällistä ja vertaisarvioitua. Tutkimusryhmä on nyt lakkautettu.

Jo 1990-luvulla autovalmistajat vakuuttelivat Euroopan poliitikkoja siitä, että dieselmoottorit olivat bensiinimoottotrita ympäristöystävällisempiä, minkä ansiosta lähes kaikki Euroopan maat verottavat nyt dieseliä bensiiniä kevyemmin.

The New York Times kirjoittaa, että Ison-Britannian hallituksen entinen tieteellinen neuvonantaja David King muistaa käyneensä 2000-luvun alussa laboratoriossa, missä kymmenen dieselautoa ajoi rullilla. Ilma oli niin puhdasta, että astmasta kärsivä King pystyi hengittämään vapaasti.

King ei tietenkään tiennyt, että autot oli suunniteltu niin, että laboratoriossa niiden päästöt ovat pieniä mutta tien päällä paljon lain määräyksiä suurempia.

”Autovalmistajat johtivat harhaan meitä kaikkia”, King sanoo The New York Timesille.

Viime vuonna Euroopan parlamentin julkistaman raportin mukaan jopa 72 000 eurooppalaista kuoli ennenaikaisesti vuonna 2012 typpidioksidipäästöjen vuoksi. Nuo päästöt tulevat ennen kaikkea dieselmoottoreista.

Dieselautojen päästörikkomukset johtavat vuosittain kymmenien tuhansien ihmisten kuolemaan, kertoo toinen viime vuonna julkaistu tutkimus.

Tutkimuksen mukaan joka vuosi maailmassa kuolee ennenaikaisesti 38 000 ihmistä sen vuoksi, että dieselautot päästävät ilmoille enemmän typpioksidin päästöjä kuin on tarkoitettu.

Vaikka kaikki dieselautot noudattaisivat päästörajoja, niiden päästöt aiheuttaisivat silti 70 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman joka vuosi, kertoo ICCT:n ja University of Yorkin julkistama tutkimus.