Tekniikan Maailman verkkosivuston Kysy toimitukselta -palstalle lukijat voivat lähettää mieltään askarruttavia kysymyksiä autoista, liikenteestä, elektroniikasta ja tieteestä. TM:n toimittajat tai avustajat vastaavat kysymyksiin. Huomioithan, että vastauksen tuottamisessa voi kulua hieman aikaa.

Kysymyksiä voi lähettää sähköpostiosoitteeseen kysy@tekniikanmaailma.fi tai tämän jutun lopulla olevalla lomakkeella.

Aiemmat kysymykset löytyvät täältä.

Pitääkö paikkansa, että Suomessa on tuomittu autoilija ehdolliseen vankeuteen liian lähellä ajamisesta? Millaisesta etäisyydestä olisi siinä tapauksessa ollut kysymys? Pääkaupungin tuntumassa monet rekat ajavat aivan yleisesti vain muutaman metrin päässä edellä menevästä.

Nimimerkki ”Ahdistaa”

Useammankin tutkimuksen mukaan mikään ei ärsytä suomalaista autoilijaa niin paljon kuin takapuskurissa roikkuva toinen autoilija. Periaatteessa tällaisesta on voitu alioikeudessa tuomita ehdolliseen vankeusrangaistukseen, mutta sellaisia ei ole tiedossamme.

Sitä vastoin kaksi paljon vakavampaa korkeimman oikeuden päätöstä on, joista molemmista seurasi ehdoton vankeusrangaistus. Ensimmäinen päätöksistä on Saksasta vuodelta 2004. Henkilö ahdisteli eteensä moottoritiellä jääneen hitaamman auton kuljettajaa niin, että tämä hätäännyksissään teki nopean väistöliikkeen ja menetti autonsa hallinnan. Tieltä syöksyneessä autossa olleet molemmat ihmiset kuolivat. Ahdistelija tuomittiin 1,5 vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Suomessa ahdistelu meni vielä pitemmälle. Autoilija A ajoi takaa maantiellä 18 kilometrin matkan autoilija B:tä, törmäten useita kertoja tämän ajoneuvoon. Viimeisessä törmäyksessä takaa-ajettu suistui ulos tieltä ja kyydissä ollut matkustaja sai surmansa. B ja toinen matkustaja loukkaantuivat.

Korkein oikeus tuomitsi päätöksessään 2004:120 A:n taposta ja kahdesta tapon yrityksestä kahdeksaksi vuodeksi ja neljäksi kuukaudeksi vankilaan.

Edellä ajavan takapuskurin tuntumaan työntyminen on hyvin vaarallinen ja tahallinen teko, eikä mitenkään puolusteltavissa. Perään törmääminen voi johtaa vakaviin seurauksiin, perään ajetun suistumisen päin vastaantulijaa, katon kautta pyörimiseen ennen tieltä suistumista tai iskeytymiseen kallionleikkaukseen.

Kehä III:n vakavaksi kehittyneen etäisyyksien laiminlyönnin näkee jokainen tienkäyttäjä päivittäin. Poliisilla ei ole ollut aikaa etäisyyksien valvontaan. Toivottavasti Hakkilan kohdalla 21. marraskuura tiistaina sattuneen vakavan onnettomuuden jälkeen aikaa alkaa löytyä. Onnettomuudessa kuoli lapsi ja useita henkilöitä loukkaantui.

Olavi Lempinen


Aiemmat kysymykset löytyvät täältä.

Kysy toimitukselta

  • Käytä nimimerkkiä, jos et halua nimeäsi näkyviin kysymyksesi yhteyteen. Kysymyksiä julkaistaan TM:n verkkosivuilla ja mahdollisesti lehden Postilaatikko-palstalla.
  • Voit jättää yhteystietosi, jotta toimitus voi tarvittaessa ottaa sinuun yhteyttä.