Vuonna 2009 BMW kohautti moottoripyörämaailmaa esittelemällä tosi järeän 1000-kuutioisen. Tämä noin 200-hevosvoimainen pyörä oli oli monella tapaa hurjempi kuin totutut tonniset super biket. Nyt vuorossa on jo kolmas S 1000 RR, tällä kertaa kokonaan uusi pyörä.

Yksi 1000-kuutioisen BMW:n tunnusmerkeistä on ollut sen kierosilmäisyys, jota tosin oiottiin jo edellisessä päivityksessä. Nyt silmät sojottavat molemmilla puolilla täsmälleen samaan suuntaan.

Mutta eivät kilpailijatkaan päästä BMW:tä helpolla. Milanossa esiteltiin etenkin monia 1000-kuutioisten supersporttisia erikoisversioita ja muutama ihan tavallinenkin sportti.

S 1000 R on nyt hieman tehokkaampi (152 kW), kevyempi (197 kg tankattuna) ja helpompi ajaa. Moottoriin on tullut imuventtiilien ajoituksen säätö, joka auttanee sekä ajettavuutta, alakierrosten tehoa että päästöjen hallintaa. Elektroniset apuvälineet helpottavat pysymään poissa moottoripyrille niin tyypillisten yksittäisonnettomuuksien tilastoista.

Aprilia RSV 4 Factory on merkin huimin katulaillinen pyörä. Se lähentelee ominaisuuksissaan Super Bike -kilpuria, mutta nyt katupyörän moottori on kasvatettu 1100-kuutioiseksi. Huipputeho on noussut 160 kilowattiin, ja paino on puristettu tankatussa pyörässä 199 kilogrammaan.

Yamaha juhlistaa R1:n 20-vuotispäiviä 20 kappaleen erikoisvarustellulla YZF-R1 GYTR -sarjalla. Pyörä on viritetty viimeisen päälle rata-ajoa ajatellen käyttämällä Genuine Yamaha Technology Racing -osia. Siitä nimitys GYTR. Väritys on muisto vuodelta 1998.

V4 R on kaikkein rajuin versio Ducati Panigalesta. Valmistajansa mukaan se on käytännössä katulaillinen Super Bike -luokan pyörä. Nyt moottorikin sopii kilpaluokan sääntöihin, kun se on pienennetty 1 103 kuutiosta 998 kuutioon. Teho on vakioputkilla 162 kilowattia ja Akrapovičin virittämänä 10 kilowattia enemmän.

MV Agusta Superveloce 800 on vasta koemalli, mutta pyörää lupaillaan tuotantoon ensi vuoden loppupuolella. Se on valmistajansa mukaan retropyörä, mutta ei yksikään 1970-luvun pyörä näyttänyt tältä. Teknisenä alustana toimii F3-malli, eli moottori on 798-kuutioinen kolmisylinterinen.

Uusi Honda CBR 650 R edustaa edellä esiteltyihin pyöriin verrattuna kohtuulinjaa. Tehoa on vain 70 kilowattia, ja painokin on karannut 207 kiloon. Mutta molemmat arvot ovat aiempaa parempia, joten yrityksen puutteesta ei voi Hondaakaan syyttää.

Näyttelyn tyylikkäin ”kuuspuolikas” oli varmaankin Aprilia RS 660 -koemalli. Sen edustalla luki ”coming soon”, mutta toivottavasti pyörä tulee tuotantoon yhtä näyttävänä. Koemallin ja tuotantopyörän yhteinen tekijä on joka tapauksessa uusi 660-kuutioinen V4-moottori.

BMW on tuonut markkinoille uuden bokserimoottorin, ja se on saman tien kiinnitetty kaikkeen mikä liikkuu. Tärkein lienee uusi 1250 GS, mutta sporttinen matkapyörä R 1250 RS ja nakuversio R 1250 R sopivat nekin moneen käyttöön. Uusi, entistä isompi moottori on varustettu säätyvillä imuventtiileillä.

Päivitetty 11.11. Korjattu Ducati Panigalen moottorin tietoja.