Vaikka auto on keskikokoinen, sen ei tarvitse olla keskinkertainen. Tarjolla on mielenkiintoista tekniikkaa, varusteita ja ajamisen iloa. Mikä on järjestys laatumerkkien parhaimmistoon kuuluvassa ryhmässä TM:n testimittausten, arviointien ja arvostelukriteerien perusteella.

Audi A4 1,8 T

BMW 320i

Mercedes-Benz C200 K

Volvo S60 2,4

Tavoiteltaessa auton ostajaa, jolla oletetaan olevan rahaa ja halua käyttää sitä autoonsa, auton valmistuksessa on varaa olla persoonallinen. Samaan ei kuvitella – ja asiaa on varmasti tutkittukin – olevan mahdollisuuksia ”kansanautojen” sankassa joukossa. Suurta kuluttajamassaa kosiskellaan varsin samankaltaisin eväin. Tämänkertaisen vertailun automerkeillä on selvä laatuauton status. Suomalaisittain mallit edustavat kooltaan keskikokoluokkaa ja versiot ovat mallistonsa kärkijoukkoa. Namupaloja, joiden yhteisenä nimittäjänä on keskitasoa parempi suorituskyky, hyvät ajo-ominaisuudet, runsas varustelu ja mukavuus. Lisämausteiksi ikään kuin omaatuntoa rauhoittamaan tarjotaan eko-kierrätysteemoja ja turvallisuutta – järkisyitä, joilla sitten voi perustella hankintaansa.

Tällaisen auton ostaja on myös kiinnostunut autoista ja auton ajamisesta. Vertailuryhmän autot täyttävät myös dynaamisen työsuhdeauton tunnusmerkit, ja hintakin pysyttelee verotusarvoa ajatellen enimmäkseen siedettävänä. Kukin neljästä merkistä pyrkii suostuttelemaan tuota äveriästä ostajaa eri tavoin. Perusratkaisujen lisäksi ostajan punnittavaksi tulevat autoihin viritetyt ominaisuudet ja niiden keskinäinen suhde, varustelu ja mukana on aina myös se paljon puhuttu image. Sillä on auton valinnassa uskomattoman suuri merkitys, vaikka ostaja sitä ei tiedostakaan eikä ainakaan tunnusta. Kaikki neljä on hyvin varusteltuja autoja. Vertailun lopputulos on varmasti pienoinen yllätys.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 11/01, s.12-23)