Lada on auto, johon ei joudu vahingossa. Se on yhtä tietoinen ja perusteltu valinta kuin esimerkiksi Ferrarin hankinta. Tai ainakin molemmissa tapauksissa ostaja on valmis hyväksymään auton sellaisena kuin se on – kaikkine huonoine ja hyvine puolineen. Ja niitähän riittää.

Uusi Lada täyttää perheauton vaatimukset kooltaan ja tiloiltaan. Turvavarustelussa se ei kuitenkaan taida täyttää joka perheenisän toiveita; etu- tai sivuturvatyynyjä eikä lukkiutumattomia jarruja ole tarjolla edes lisävarusteina. Uuden autonsa valoista ei maahantuojan mukaan voi etukäteen tietää. Valmistuksessa on kahdenlaisia, joista sopivasti yhdistelemällä saisi varsin kelvolliset kantamat.

Moottorin tekniikka on peräisin Lada Samarasta ja kahdenkymmenen vuoden takaa. Uudistettu polttoaineen suihkutusjärjestelmä ja moottorin ohjaus ovat kuitenkin tuoneet siihen uutta potkua, joten ajot hoituvat sopuisasti ja vieläpä kohtuullisella polttoainemäärällä. Liikkeellelähdössä huomaa ohjaustehostimen puutteen, mutta suuremmissa nopeuksissa raskaus häviää. Hallittavuudeltaan Lada on yllättävän hyvä, sillä vaikka kori suuren maavaran tähden kallistelee, pyörien pito ei petä. Jarrut toimivat muiden itäautojen tapaan tavallisessa ajossa tyydyttävästi, mutta tehojarrutuksessa miten sattuu.

Lada 110 1,5i on samassa tilanteessa kuin esi-isänsä takavetoinen Lada ja Samara aikoinaan. Se on maansa tuotteena uusi, mutta heti liikenteeseen tullessaan jo monilta osiltaan ja toiminnoiltaan vanha. Suomessa on kuitenkin noin 50 000 Ladaa liikenteessä, joten siitä joukosta löytyy varmasti ihmisiä, jotka tietävät mitä saa, kun tilaa Ladan. Ja ovat tilaukseensa tyytyväisiä.

LADA 110 1,5i

MAAHANTUOJA: Oy Konela Ab, Heikkiläntie 3, 002100 Helsinki

puh. (09) 682 751

HINTA: 69 900 mk

(Lyhennelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 18/99, s. 128-133)