Ladan uusin korimalli 110 tuli Suomeen syksyllä ensin pienempitehoisena ja moottorilla, jossa oli vielä perinteiset kaksi venttiiliä yhtä sylinteriä kohden. Nyt samasta moottorista on tarjolla vaihtoehtona tehokkaampi neliventtilinen muunnos.

Uudesta isosta Ladasta on olemassa kolme eri peruskorimallia. Normaali neliovinen sedan tunnetaan numerolla 110, farmariauton koodi on 111 ja viisiovisen viistoperäisen 112. Suomen myyntimalleissa sedanissa ja farmarissa molemmissa käytetään samaa mallinumeroa 110.

Jo olemassa olevan 1,5-litraisen koneen rinnalle on tullut uusi moottori. Sen tärkein muutos on sylinterikansi, johon on istutettu neljä venttiiliä per sylinteri. Venttiilit ovat v-kulmassa toisiinsa nähden ja niitä käyttää kaksi nokka-akselia entisen yhden sijasta. Venttilien säädöstä huolehtii nyt hydrauliikka, joten huollossa tehtävä käsisäätö jää pois. Puristussuhdetta on nostettu 9,9:stä 10,5:een.

Muutosten ansiosta huippunopeus on noussut 167:stä 185 kilometriin tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan on pienentynyt puolellatoista sekunnilla. Huolimatta 11 kilowattia suuremmasta tehosta uusi 16-venttiilinen moottori kuluttaa selvästi vähemmän. Taajama-ajossa säästyy sedanilla 0,6 litraa sadalla kilometrillä ja maantiellä puoli litraa. Lisäteho ja -vääntö tuntuvat selvästi normaalissa ajossa. Moottori alkaa vääntää jo pieniltä kierroksilta ja ajo on sujuvaa, kun nopeuden noustessa ja varsinkin laskiessa ei heti tarvitse tarrautua vaihdekeppiin. Lada 110 16V Festival Sedan maksaa 69800 ja farmari STW 72900 markkaa, joten 8-venttiiliseen moottoriin nähden hintaa on tullut lisää 3000 markkaa.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 14/2000, s. 110)