Yllättäen Renault-Nissan konserniin nykyisin vahvasti kuuluva venäläinen Lada pyrkii vientimarkkinoille.

Siitä lähtien kun Renault onnistui luomaan Dacialla automarkkinoille uuden luokan, ovat muut autonvalmistajat yrittäneet päästä mukaan leikkiin. Vaikka esimerkiksi Fiat Albeaa ja Peugeot 206 Sedania myytiin jonkun verran, eivät ne päässeet lähellekään Dacian lukuja.

Nyt Russia Today -lehti kertoo, että AutoVAZ kokeilee onneaan Lada Granta Sedanilla, joka on henkiseltä olemukseltaan takavetoisen Ladan seuraaja. Perusrakenne on kuitenkin kehitystä etuvetoisesta Lada Samarasta ja Renault-Nissan on ollut mukana mallin kehitystyössä. Vientimaita ovat alkuvaiheessa ainakin Ranska, Saksa ja Tšekki.

Vientitavoitteeksi ilmoitetaan vuositasolla hyvin maltillinen 5 000 autoa, millä ei vielä ylletä kovin suuriin ansioihin. Ehkä tällä tehdään työtä tulevaisuuden hyväksi ja kohennetaan merkin imagoa kotimaassa. Ladan Volvolta hankkiman muotoilujohtaja Steve Mattinin mukaan Granta on kehitetty Venäjän markkinoille, mutta se on riittävän moderni eurooppalaisellekin ostajalle.

Lada Granta on jo myynnissä Ranskassa, missä siinä on 1,6-litainen 65 kW kehittävä moottori. Yhdistetty kulutus on vanhanaikaisen korkea 6,4 l/100 km ja CO2-päästöt 150 g/km Varustukseen kuuluvat etuturvatyynyt, ajonvakautus, sumuvalot, Bluetooth, ajotietokone, sähköpeilit ja etusivuikkunat. Lisävarusteena saa muun muassa integroidun navigaattorin, puoliautomaattisen ilmastoinnin ja peruutuskameran.

Hinnaksi on asetettu Ranskassa 10 990 euroa, mikä on aika kova, kun Dacia Loganin saa 9 800 eurolla ja Laureate-varusteinkin samaan hintaan Ladan kanssa. Uutta Skoda Rapid 1,2 MPI Activea tarjotaan Ranskassa kaikilla alennuksilla hintaan 9 990 euroa, joten Ladan myyjillä riittää työsarkaa.

Ladalla ei ole tällä hetkellä Suomessa virallista maahantuojaa, eikä maamme liittämisestä vientimaiden joukkoon ole mainintaa.