lada_logoLada on Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä valmistetulle Žigulille vientimarkkinoille annettu nimi. Neuvostoliittolaisia autoja ulkomaille vienyt Avtovaz onnistui tekemään vuonna 1966 yhteistyösopimuksen Fiatin kanssa ja he saivat uuden autonsa perustaksi Vuoden Autoksi 1967 valitun Fiat 124 -mallin. Vaikka autot näyttävät hyvin samanlaisilta, niissä on vähän yhteistä.

Suomeen ensimmäiset Ladat tuotiin vuonna 1971 ja siitä tuli nopeasti erittäin suosittu. Osittain suosio selittyi bilateraalisella kaupalla ja idästä tuotujen autojen halvalla hinnalla. Alkuperäisen 1200-mallin (2101) rinnalle tuli useita erilaisia vaihtoehtoja farmarista aina ylelliseen 1,7-litraisella moottorilla varustettuun takaveto-Ladaan.

Vuonna 1984 nähtiin ensimmäisen kerran etuvetoinen Lada, joka sai meillä nimen Samara. Ensin niitä tehtiin vain kolmiovisina, mutta rinnalle tuli viisiovinen malli ja porrasperäinen vaihtoehto. Samaraa tehtiin vähän aikaa myös Uudessakaupungissa länsimaihin vietäväksi nimellä Euro-Samara. Samaran perusrakenteelle on tehty 110-sarja, Priora, Kalina ja Granta. Vuonna 2008 Renault-Nissan osti neljänneksen yhtiöstä ja alkoi modernisoida mallistoa. Suomeen Ladaa ei ole tuotu muutamaan vuoteen.

Lue myös:

Näytä kaikki Lada-aiheiset artikkelit

Katso myös autohinnastosta eri mallien myyntihinnat.