Avaruusjärjestö Nasa julkisti viikonloppuna upean satelliittikuvan, jossa näkyy laivojen synnyttämiä pilvikuvioita Portugalin ja Espanjan rannikolla.

Tällaisia ohuita laivavanapilviä syntyy, kun vesihöyryä tiivistyy laivojen pakokaasun mukana ilmaan pääsevien pienten saastehiukkasten ympärille.

Pilviä syntyy yleensä alueilla, joilla on matalalla olevia stratus- ja cumulus-pilviä.

Kuvan otti Nasan Aqua-satelliitilla oleva Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer -instrumentti tammikuun 16. päivänä. (Saat kuvan isommaksi klikkaamalla sitä.)

Nasa kertoo, että laivojen pakokaasuissa mukana olevat rikkihiukkaset liukenevat veteen, jolloin ne toimivat pieninä siemeninä, joiden ympärille pilviä voi alkaa muodostua. Pilvillä, jotka muodostuvat laivojen pakokaasujen ympärille, on enemmän pieniä pisaroita kuin tavallisilla pilvillä, jotka muodostuvat esimerkiksi merisuolakiteiden ympärille. Tämän vuoksi ne erottuvat satelliittikuvissa ympäristöstään.

Portugalin rannikolla kulkee monia laivareittejä. Kuvan pilvimuodostelmat ovat syntyneet useampien laivojen liikkeiden tuloksena.

Aivan Portugalin rannikon ohi kulkee useita laivareittejä Pohjois-Eurooppaan, minkä vuoksi yksittäiset reitit eivät erotu siinä kovin selvästi. Kauempana selkeämmin erottuvat pilvet ovat laivareittejä Pohjois-Amerikkaan, Etelä-Amerikkaan ja Afrikkaan.

Nasa toteaa, että laivojen synnyttämät pilvet heijastavat auringonvaloa, mikä synnyttää voimakkaan paikallisen viilentävän vaikutuksen. On kuitenkin vaikea arvioida, kuinka suuri vaikutus laivareiteillä on globaaliin ilmastoon, koska hiukkasten vaikutus pilviin on yksi huonoimmin tunnettuja asioita ilmastotieteessä.

Laivareitit voivat muutenkin vaikuttaa ilmastoon. Viime vuonna julkaistussa tutkimuksessa tutkijat kävivät läpi koillisen Intian valtameren sekä Etelä-Kiinan meren salamamäärätilastoja läpi. Tutkijat tulivat siihen tulokseen, että normaalia runsaampi salamointi alueella saattaa johtua laivojen savupiippujen päästöjen muodostamista pilvipisaroista.

Tutkijat tarkastelivat ja laskelmoivat vuosien 2005-2016 salamointitilastoja ja huomasivat, että kahdella ruuhkaisella laivareitillä (Sri Lanka-Sumatran pohjoiskärki ja Singaporen koillispuoli-Etelä-Vietnamin merialue) oli havaittu salamoita lähes kaksi kertaa enemmän kuin muilla läheisillä merikaistaleilla.

Tutkijat uskovat, että ukonilmojen takana voi mahdollisesti olla ohikulkevien laivojen savupiipuista nouseva noki ja muut ilmakehään nousevat hiukkaset. Hiukkaset tuottavat valtavia määriä pilvipisaroita, jotka ovat kooltaan pienempiä kuin normaaleista, luonnollisista tomuhiukkasista muovautuvat pisarat.