Sanat Lamborghini ja Diablo herättävät voimakkaita tunteita autoihmisten keskuudessa. Mikäli nuo sanat esiintyvät ohi sujahtavan maantieohjuksen perässä, ja niiden jatkeena on vielä kirjaimet GT, täytyy kyseessä olla jotain erikoista.

Pahat kielet voisivat väittää Lamborghini Diablo GT:tä vain parannelluksi perusmallin versioksi, jolla pidetään vuotuisten myyntilukujen nousua yllä. Onhan Diablolla ikää jo kymmenisen vuotta, ja GT on laskutavasta riippuen yhtä mones perusmallin muunnos. Totuus on kuitenkin toinen. Lamborghini Diablo GT on todellakin erikoistapaus. Se on ensimmäinen Audin omistuksessa suunniteltu ja valmistettu Lamborghini. Siinä on enemmän tehoa kuin aikaisemmissa katukäyttöön tarkoitetuissa Diabloissa. Myös ulkonäkö erottaa sen muista Diablon nimeä kantavista malleista eli SV:stä ja Roadsterista.

Valot sulautuvat entistä huomaamattomammin koriin. Näkyvimpänä yksityiskohtana erottuu iso takasiiveke, joka on GT-mallissa vakio-osa. Kilpa-automaista ulkonäköä lisäävät uudelleen muotoillut levikkeet ja ilmainohjaimet, jotka huolehtivat tarvittavasta jarrujen jäähdytysilmasta ja liimaavat auton tienpintaan suurillakin nopeuksilla. Raideleveyttä on edessä kasvatettu jousitusta ja alustan rakenteita muuttamalla. Etupään pidosta huolehtivat entistä muhkeammat Pirellin 245/35ZR18 -renkaat. Vetävien takapyörien kokomerkintä kirjoitetaan 335/30ZR18.

Tehon puutteesta Lamborghini ei ole aikaisemminkaan kärsinyt ja GT panee vain paremmaksi. Tehohuippu, 423 kW (575 hp), saavutetaan 7300 r/min kohdalla. Vastaavat vääntölukemat ovat 630 Nm ja 5500 r/min. Moottorin tilavuus on 6 litraa ja perinteiseen tapaan siinä on 12 sylinteriä. Lamborghinin sydän sykkii entistä vahvemmin.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 6/2000, s. 32-33)