Lamborghinin kauan odotettu pienempi urheiluautomalli on nyt todellisuutta. Uusi Gallardo jatkaa kunniakkaasti italialaisten vankkoja perinteitä.

Mikään varsinainen yllätys uusi, kooltaan selvästi Murcielagon alapuolelle sijoittuva uusi urheiluauto ei ole, sillä suunnitelmia tällaisen mallin lisäämisestä Lamborghinin katraaseen on ollut olemassa jo yli kymmenen vuoden ajan. Audin tulo legendaarisen italialaismerkin omistajaksi on nyt kuitenkin vienyt suunnitelmat vihdoin myös tuotantoon saakka.

Merkittävintä Lamborghinin uudessa mallissa on sen näyttävän muotoilun ja varmasti riittävän suorituskyvyn lisäksi poikkeuksellinen, kokonaan alumiininen korirakenne, ja myös huomattavasti tähänastisia Lamborghini-malleja suuremmaksi kaavailtu tuotantokapasiteetti. Kaksipaikkaisen auton myyntilukujen toivotaankin nousevan paremman saatavuuden myötä aivan uudelle tasolle. Gallardo on luonnollisesti nimetty kuuluisan härkätaisteluhärän mukaan, kuten sisarmallinsa Murcielagokin.

Teknisiltä ominaisuuksiltaan Gallardo on juuri niin vaikuttava kuin etukäteen voisi arvellakin. Voimanlähteenä toimii viisilitrainen V10-moottori 368 kilowatin tehoin, ja vääntöäkin tarjotaan kohtuulliset 510 Nm/4 500 r/min. Jälkimmäisestä luvataan käyttöön 80 prosenttia jo 1 500 kierroksen kohdalla. Tehokäyrän maksimi yltää puolestaan aina 7 800 kierrokseen minuutissa saakka.

Entäs ne suoritusarvot? Kiihtyvyydestä ei virallista arviota ole vielä annettu, mutta huippunopeudeksi Lamborghini Gallardolle luvataan vaikuttavat 309 km/h, reilut kymmenen kilometriä tunnissa enemmän kuin esimerkiksi Ferrari 360 Modenalle. Kiihtyvyyden 0–100 km/h pitäisi senkin painua Modenan 4,5 sekunnin alle varsin helposti, luultavasti jonnekin 4,3 sekunnin tienoille.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 6/03, s. 4-5)