Lamborghini siirtyi Audin omistukseen vuonna 1998. Uusi omistaja luotti aluksi Diablon vetovoimaan, mutta automaailma odotti jo sen seuraajaa. Nyt odotus on päättynyt ja on aika arvioida saksalais-italialaisen yhteistyön tuloksia Murciélagon ajaessa näyttämölle.

Murciélago on Audille ja Lamborghinille tärkeä malli. Sen edeltäjistä muun muassa Miura, Countach ja Diablo olivat luonteikkaita ja edistyksellisiä autoja, jotka loivat Lamborghinin maineen urheiluautojen tähtikaartissa. Diablon seuraajalle luotiin kovat paineet jo ennen kuin sitä edes alettiin suunnitella.

Ulkopuolelta Murciélagon tunnistaa helposti Lamborghiniksi. Auton keula kapenee kiilamaisesti etupäätä kohti, ja kylkien kulmat ovat pyöristyneet, mutta Murciélagossa on edelleen Lamborghinille tunnusomaista särmikkyyttä. Suorituskyvystä kielivät etu- ja takajarruille jäähdytysilmaa ohjaavien tunneleiden suuret suuaukot. Murciélagon yksi erikoisuus on koriin takaikkunoiden taakse sulautuvat ilmanottoaukot.

Koripaneelit on valmistettu hiilikuidusta teräksistä kattoa ja ovia lukuun ottamatta. Auton sisälle on helppo astua, sillä ovet nousevat 5 astetta aiempaa korkeammalle, ja oviaukon kynnystä on madallutettu 25 mm. Tilan tuntu on miellyttävä yllätys. Pidempikin kuljettaja löytää hyvän ajoasennon.

Uudessa Lamborghinissa on kieltämättä luonnetta. Siitä kertoo muun muassa tehtaan ilmoittama 3,8 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyyslukema. Perusrakenteeltaan tutusta 12-sylinterisestä 60 asteen V-moottorista on revitty tehoa lähes 430 kilowattia. Käsivalintainen vaihteisto edustaa Lamborghinin perinteitä. Tosin kaaviossa on nyt kuusi pykälää. F1-autoista ja Ferrareista tutut rattipainikkeet eivät ainakaan toistaiseksi kuulu Murciélagon varustukseen.

Ensimmäiset ratakierrokset kertovat Murciélagon parantuneista ajo-ominaisuuksista Diabloon verrattuna. Kokonaisuutena Murciélago on helpompi käsiteltävä kuin yksikään Diablo, ja se käyttäytyy kuljettajan odottamalla tavalla. Murciélago edustaa teknisesti ja muotoilullisesti urheiluautojen eliittiä, mutta se ei kuitenkaan ole niin vallankumouksellinen ja säväyttävä ilmestys kuin hartaimmat Lamborghinien ystävät ehkä odottivat.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 3/02, s. 64-65)