Lamborghinin ensimmäinen katumaasturi Urus on nyt saatavissa Suomessa. Sen hinnaksi on ilmoitettu 395 054 euroa.

Oikeastaan tuolla hinnalla ei ole kovin suurta merkitystä kahdestakaan syystä. Ensinnäkin se on vain suuntaa antava alkaen hinta. Jokainen Uruksen ostaja räätälöi omansa mielihalujensa mukaiseksi, mikä nostaa yleensä hintaa kymmenillätuhansilla euroilla.

Lisäksi auton hankkiminen Suomeen on hyvin isänmaallinen teko. Uruksen hinta arvonlisäveroineen on nimittäin 221 340 euroa ja loppu (173 714 euroa) on autoveroa. Niinpä esimerkiksi auton hankkiminen huoltoleasingillä voi olla järkevämpi tapa. Kahden kuukauden sopimuksessa maksetaan 50 000 euron ensimmäinen erä, vajaan kolmentuhannen euron kuukausivuokra ja loppusummaksi jää 170 000 euroa. Kolmas ja halvin tapa hankkia Urus on pistää se vuodeksi vientirekisteriin, jolloin auton hinta on 178 500 euroa ilman arvonlisäveroa.

Mitä tuolla rahalla sitten saa? Hämmentävän paketin, joka on aika mieletön katumaasturin ja urheiluauton yhdistelmä. Keulalla on 4,0-litrainen tuplaturbo-V8, joka kehittää 478 kilowattia ja laulaa aidon urheiluauton sinfoniaa. Ääni muuttuu melkoisesti sen mukaan, mikä ajotila valitaan, mutta radiota ei tässä autossa viitsi avata.

Suorituskyky on niin sanotusti riittävä, sillä nollasta sataan Urus kiihtyy 3,6 sekunnissa. Pikatestin perusteella arvo vaikuttaa pitävän paikkansa. Sen sijaan yli kolmensadan kilometrin huippunopeutta ei kannata Suomessa kokeilla.

Lue Tekniikan Maailman koeajo Lamborghini Urusista.



Lamborghini Urus on yli viisi metriä pitkä ja painaa 2 200 kiloa, mutta ajossa se tuntuu paljon pienemmältä. Herkkäliikkeinen auto sopeutuu helposti liikenteeseen ja ohjauspyörän takana voisi kuvitella, hyvässä mielessä, ajavansa paljon pienempää autoa.

Ajajan auto Urus on siinäkin mielessä, että pitkät matkustajat eivät viihdy takapenkillä. Mutta siinäpä ne suurimmat moitteet hinnan lisäksi sitten olivatkin.

Lamborghini Urus esiteltiin lauantaina 29. syyskuussa Alastarossa potentiaaliselle ostajajoukolle.