Land Roverin uusin 110-sarjan malli on suunniteltu Suomen markkinoille. Ja vain verotussyistä. Pakettiautoksi rekisteröity Safari Van on peräti 11 500 euroa huokeampi kuin lähes vastaava County -henkilömaasturi. Jos ei tarvitse yhdeksän hengen kuljetuskykyä ja radiokasettisoitinta, niin miten olisi Safari Van?

Land Rover Safari Van perustuu perinteiseen työkoneeseen eli kovakattoiseen umpinaiseen Hard Top Vaniin. Auto ei kuitenkaan täytä pakettiauton verotusmääräyksiä, joten ulkomuotoa on pitänyt muokata valtiovarainministeriön määräysten mukaan.

Safari Vanin moottori, voimansiirto ja akselisto ovat periaatteessa samat kuin uudessa Discoveryssä. Viisisylinterisestä 2,5 litran pumppusuutindieselistä otetaan tehoa 90 kW verrattuna Discoveryn 102 kilowattiin. Maksimivääntö 300 Nm on sama, sillä tehoero on saatu aikaan erilaisella moottorinohjausjärjestelmällä. Voimansiirrossa erot ovat vain välityssuhteissa, sillä molemmissa on sama viisivaihteinen täyssynkronoitu R380-vaihteisto ja LT 240 -jakovaihteisto. Jäykät akselit on jousitettu kierrejousin ja tuettu pitkin pituussuuntaisin tukivarsin. Edestä löytyy panhard-tanko poikittaistukena ja takana on keskikuulaan tukeutuva pitkä A-tuki.

Ottaen huomion, että kyseessä on 36 900 euron hintainen maastopakettiauto, Safari Vanin varustelu on ylellinen. Suurin uuden vuosimallin myötä tullut uudistus on maastoautoihin tarpeellinen lukkiutumaton ABS-jarrujärjestelmä. Jarrut ovat halkaisijaltaan 300-milliset levyt ja edessä on peräti nelimäntäiset jarrusatulat. Mikä oleellisinta, jarrujärjestelmää hyväksi käyttävä ETC-vetoluistonesto toimii vaikeissa oloissa loistavasti. Selkeä muutos edellisiin vuosimalleihin on parantunut äänieristys ja viimeistely.

(Tiivistelmä Antero Pailinnan artikkelista TM 11/02, s. 36)