Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kiristää dieselautojen päästömanipulaatioiden valvontaa, kertoo Lännen Media.

Uudeksi valvontakeinoksi tulevat muun muassa tien päällä tehtävät tarkastukset raskaille ajoneuvoille.

Katsastusmääräyksiä tiukennetaan toukokuussa niin, että OBD-mittaus tulee pakolliseksi Euro 6 -päästöluokkaan kuuluville dieselajoneuvoille, jotka on otettu käyttöön 1. syyskuuta 2016 jälkeen. OBD-mittausten myötä dieselajoneuvoista alkaa paljastua aiempaa enemmän päästövikoja.

Uusiin katsastusmääräyksiin on tarkennettu sitä, milloin ajoneuvo on arvosteltava katsastuksessa hylätyksi. Tarkennuksilla yritetään Lännen Median mukaan puuttua moottorien päästömanipulaatioon esimerkiksi tilanteissa, joissa moottorista on poistettu jokin komponentti.

Tarkastaja Tatu Siivonen Trafista mainitsee esimerkkinä ajoneuvot, joista on poistettu pakokaasun päästöjä alentavan AdBlue-lisäaineen säiliö. Tällaiseen kikkailuun syynä voi olla halu välttää lisäaineen ostosta koituvat kulut tai viallisen järjestelmän korjaus.

Päästömanipulaatioiden valvonnan tehostaminen tuodaan Lännen Median mukaan ensi kesänä myös tienvarsitarkastuksiin, joita poliisi ja tekniset asiantuntijat tekevät.

”Päästömanipulaatiot otetaan tienvarsitarkastuksissa ensi kesänä tarkennetulla tavalla syyniin, ja tätä lisätään mahdollisesti myöhemmin katsastuksessa edelleen, kun saadaan ensin kerättyä tietoa siitä, kuinka näitä tapauksia saadaan poimittua tien päältä”, Siivonen kertoo Lännen Medialle.

Siivonen täsmentää Moottori-lehdelle, että kiristyneitä katsastusmääräyksiä ei tulla valvomaan tienvarsitarkastuksilla. Ne ovat raskasta liikennettä varten.

Päivitys 15.1. kello 13:01. Lisätty Siivosen kommentti Moottori-lehdestä. Myös Lännen Media on päivittänyt juttuaan.